söndag 1 april 2018

Alf testar gammal favorit - Omnipollo Leon

När jag kollar igenom min inläggslista så hittar ingen recension av Omnipollos Leon!?
Jag hade givetvis hört talas om både ölen och bryggeriet, men under Allt om ölfestivalen i Eskilstuna sommaren 2012 var det första gången jag testade något från Omnipollo. Omdömena som jag sett och hört innan var övervägande positiva, därför fanns en del förväntningar.

Nu nästan 6 år senare är den återkommande och välkommen besökare i min ölkyl, det har inte alltid varit så dock.

ÖL; Leon
BRYGGERI; Omnopollo, hos Brouwerij de Proef
STIL; Belgisk Pale Ale
ABV; 6.5%
FÖRPACKNING; mörk glasflaska, med plastkork.
VOLYM; 750ml
PRIS; 49.90 kronor (66.53 kr/liter)
BÄST FÖRE DATUM;  ?
BATCH; ?
TILLGÄNGLIGHET; Standardsortimentet
INKÖPSSTÄLLE; Systembolaget, Kungsholmstorg
INKÖPSDATUM; 2018-03-27
TESTDATUM; 2018-03-30
ÖLGLAS; Omnipollos shaker 47cl, funkar utmärkt.

Jag hittar ingen datumstämpel när jag letar på flaskhalsen/kroppen, vet inte om den sitter på plastkorken eller bygeln som spänner fast densamma (som jag inte har tillgängliga nu)?



När jag testade den i Bishops montern 2012 så var jag inte imponerad alls, lite småtrist tyckte jag då, knappt godkänd. När jag senare under samma festival testade Mazarin så var jag dock övertygad om att det fanns en framtid för detta bryggeri.

Det dröjde rätt länge innan jag lärde mig gilla Leon, det var först när den dök upp dagens förpackningsform, 750ml korkad flaska, som jag lärde mig att fullt ut älska den. Jag har testat den lilla flaskan någon enstaka gång sedan dess och jag vidhåller att det nog inte är samma öl!



En 75a av högkvalitativ hantverksöl, brygd hos det mest kända (bästa!?) belgiska licensbryggeriet, de Proef. En sån rejäl flaska har ett literpris på 63 kronor, extremt prisvärd.

Leon är i dagsläget avsevärt mer lättillgänglig på bolaget än sin efterföljare Mazarin, men bägge är gamla favoriter.




Vad hade hänt alla hade reagerat som jag gjorde, första gången de testade Omnipollos första kommersiellt producerade öl? Kanske hade vi gått miste om alla godskar som kommit ur Henok och Karls genialiska (ja, nästan i alla fall) skapandeprocess.

Jag dricker den gärna året om, den funkar matmässigt till enklare rätter.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar