tisdag 10 april 2018

Alf testar gammal favorit - Guinness Draught, både burk och fat

Brewed in Dublin!
Detta är en sån öl som jag bör testa både hemma på burk och på krogen från fat, därför blir det ett dubbelinlägg.

Jag minns ännu när de första burkarna med kolsyrepatronen dök upp, första gången jag testade den var på krogen faktiskt! På Beefeaters Inn i Götgatsbacken (ett av mina stamhak på den tiden). Då var det 33cl (har jag för mig i alla fall) burkar, med tydliga instruktioner hur burken skulle öppnas och hur innehållet skulle hällas upp. Många pubbesök med inriktning på Guinness blev det under början av 90-talet, både i Stockholm och på plats i Irland. Då framför allt inte på burk utan givetvis på fat. I hemstaden så fanns det under denna period en Dubliners, där det ryktades om att det var IRA-sympatisörer som jobbade. Rustik inredning, med långbord med långa bänkar som sittplats, de hade en lite finare matsalsdel vill jag minnas.
När jag läser Roddy Doyles korta novellutdrag på hans Facebook-sida (ofta i samband med kändisars dödsfall), så blir jag allt som oftast sugen på en Guinness!

Numer förpackas Guinness Draught i 440ml burkar med en lagom hög alkoholhalt.
Det finns ju också en surger-version av denna, men det kräver extra utrustning. Jag nöjer med klassikern, delvis på grund av att jag nu för tiden mer sällan dricker ölen
.

ÖL; Guinness Draught
BRYGGERI; Guinness
STIL; irländsk Stout
ABV; 4.2%
FÖRPACKNING; aluminium burk
VOLYM; 440ml
PRIS; 21.90 kr  (49.77 kr/liter)
BÄST FÖRE DATUM; 03/12/18 (3 december 2018)
BATCH; 02/02/18
TILLGÄNGLIGHET; Systembolaget standardsortimentet (finns i 439 butiker)
INKÖPSSTÄLLE; Systembolaget, Kungsholmstorg, Stockholm
INKÖPSDATUM; 2018-04-04
TESTDATUM; 2018-04-08
ÖLGLAS; Pint, Guinness Relief-glas.

Att stout passar utmärkt som måltidsdryck till fiskrätter är numer en självklarhet för mig, men det hela började av en slump. Under min intensivaste Guinness-period så skulle jag käka middag med släkten i Norrtälje (på båten), jag valde en torskgryta vill jag minnas. Jag var lite tveksam, men då de hade Guinness på burk så valde jag ändå den som dryck. Kombinationen var perfekt, tyckte jag då. Sedan dess dricker jag mer än gärna den svart öloljan, dock inte primärt Guinness, till diverse olika fiskrätter. Till min sillunch funkar det också.
Den lätta kroppen med det lagom tjocka (en långfinger tjockt) gräddiga skummet, den lättbrända maltsmaken tillsammans med en liten mjuk efterbeska. Väldigt få och mjuka kolsyrebubblor. Till och med den gräddiga klimpen i botten av det tömda glaset får denna gång åka med i sista klunken.

Sen var bara frågan, vilken pub skulle få servera mig min fat-Guinness? Jag kan nästan höra ropen från Mick Doyle. "kom ner till Malmö igen, här serverar vi stans bästa Guinness!"  Frågan är dock vilken pub i Stockholm som serverar den bästa/godaste Guinnessen?
Dubliners är ju sedan länge borta från PK-huset..... Den har bytt namn till The Auld Dub och numer flyttat till Holländargatan, i närheten av Hötorget/Cityakuten/Kungshallen. När jag besöker deras Facebook-sida får jag sportsbar-känsla, men väljer ändå att förlägga mitt Guinness-test där.

ABV; 4.2%
FÖRPACKNING; Fat
VOLYM; 568ml
The Rising foam of Guinness
PRIS; 59 kr (103.90 kr/liter)
TILLGÄNGLIGHET; På väldigt många pubar, krogar, restauranger.
INKÖPSSTÄLLE; The Auld Dub, Holländargatan, Stockholm
INKÖPS-/TESTDATUM; 2018-04-09
Lovely!
ÖLGLAS; Pint, Guinness standardglas
Denna pint får inte epitetet "Stans bästa Guinness" av mig. Den ser mycket bra ut, smakar väl ok, men känns mer än vanligt blaskig.

Även om burken smakmässigt är något bättre i detta fall så går det inte riktigt att få till samma känsla från burken som från fatet. Den ljuvliga synen av ett skumlock på drygt en centimeter som avslutas någon millimeter ovanför glaskanten. Sen föredrar jag i och för sig reliefglaset, men det är mer estetiskt än det påverkar smakupplevelsen.
The Auld Dub är en stor pub, strategiskt placerad mitt i smeten. När jag besöker den en sen måndagseftermiddag ser jag ett 10-tal gäster spridda över den rymliga lokalen. På en tv-skärm visas Cricket men inget ljud hörs från den, det dränks i musiken som skrålar ut ur högtalarna. Utbudet är lättviktigt Carlsberg, på bardisken står en skål med Brooklyn-öl, ett erbjudande om 20% på flaskutbudet står skrivet på skylten bredvid.
Mitt första intryck är inte dåligt, men knappast ett ställe dit jag lär söka mig igen regelbundet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar