torsdag 12 april 2018

Alf testar gammal favorit - Extra IPA från Mohawk

Stefan "Mr Mohawk" Gustafssons bryggkonster har jag troget följt i många år nu, i början var det hos Sigtuna, därifrån vidare till Gamla Slottskällan och sedermera Brouwerij de Proef. Sedan en tid nu så har han dock eget brygghus.
Idag ska jag testa det öl som jag druckit allra mest av från Mohawk, Extra IPA. Den klassiska halvlitersflaskan blev först en trettiotrecentilitersflaska och numer säljs den i burkform i samma storlek. Enligt mina anteckningar så den numer lite svagare också, när jag recenserade den i april 2012 så har jag registrerat den som 7.5% abv, nu är den listad som 7.4%. Dessutom har literpriset stigit avsevärt, priset för en burk ligger på 28.90 kronor.
Finns i butiker i Göteborgsområdet och styckvis i det lokala beställningssortimentet.

Jag kör en sökning i min inläggslista, ordet Mohawk genererar över hundra träffar, lägger jag till Extra så blir det ändå drygt trettio träffar. Ett kärt ämne, även om majoriteten av träffarna är rätt långt tillbaka i tiden.

Humlen är av sorterna Centennial, Columbus och Simcoe, renodlat amerikanskt helt enkelt. Vilket ger en tydligt amerikaniserad DIPA, med välbalanserad beska och härligt frisk doft av både citrus och passion.

ÖL; Mohawk Extra IPA
BRYGGERI; Mohawk Brewing
STIL; Imperial India Pale Ale
ABV; 7.4%
FÖRPACKNING; aluminium burk
VOLYM; 330ml
PRIS; 28.90 kr (+ 1 kr pant) (87.58 kr/liter)
BÄST FÖRE; 011218 (första december 2018)
BATCH;18-02, årets andra batch, burkad 20/3-2018.
TILLGÄNGLIGHET; Systembolaget lokalt i Göteborg. Annars beställningssortimentet, styckvis
INKÖPSSTÄLLE; Systembolaget, Kungsholmstorg, Stockholm (4 burkar)
BESTÄLLNINGSDATUM; 2018-03-28
INKÖPSDATUM; 2018-04-04
TESTDATUM; 2018-04-04 och 2018-04-09
ÖLGLAS; ett provsmakarglas från Sahm och ett bryggeriglas från de Molen, samma modell som jag använde 2012, bägge funkar.

Ett finbubbligt snabbt försvinnande skum, en klar orange färg och en behaglig citrusdoft. Smakar lite lätt parfymerat, men den upplevelsen avtar.



Jag har ju flera burkar därför så ger jag den ytterligare en chans, samma grundförutsättningar som ovan.

När den andra burken testades några dagar senare så valde jag ett annat glas, skumkronan blir intensivare och uthålligare i det.







Den andra burken upplever jag något mindre parfymerad, smakar mer öl! Kan ha berott på bättre serveringstemperatur.

Precis som med många andra gamla favoriter så skapar den inte samma euforiska upplevelse, men visst är det en bra IPA.

Detta inlägg skrivs färdigt sittande på tåget mot Växjö.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar