tisdag 13 mars 2018

Nya samarbetsöl från Fuller's & Friends

Redan under SBWF2017 så snackade jag med James Buchanan på Thornbridge om deras samarbete med Fuller's i deras collab-serie Fuller's & Friend. En mixlåda om sex stycken olika öl, med lika många olika brittiska samarbetspartners.
Fuller’s & Friends är ett samarbete mellan Fuller’s bryggare och sex utvalda brittiska mikrobryggerier. De har alla sin unika stil och har tillsammans med Fuller’s tagit fram sex nya öler som speglar de olika bryggerierna och ölstilarna de jobbar med. Det gör att alla öl som togs fram under samarbetet är något utanför den stil som Fuller’s annars jobbar med, berättar Tomas Åkerblom, produktchef för Fuller’s på Arvid Nordquist. [citat lånat ur Arvid Nordquists pressmedelande]
Då angavs tydligt att denna låda bara skulle säljas i Storbritannien. Men så i förra veckan hade jag möjlighet att på svensk mark testa två av dessa öl.

Nu på fredag (16 mars) släpps nämligen Flora & The Griffin som tillfällig nyhet på systembolaget, och i april så kommer Rebirth, där Fuller's bryggt tillsammans med Bristol-baserade Moor. Det finns förhoppningar om att också de fyra övriga ölen ska hitta hit till Sverige, men detta är inte spikat riktigt än.

Jag fick en inbjudan till en provning av importören Arvid Nordquists sortiment, där fanns bland annat med de två ovan nämnda flaskorna.

Flora är blomstergudinnan som ingår i Thornbridge etikettdesign och The Griffin är namnet på Fuller's brygghus. Ölen är brygd med kryddig rågmalt och blommig amerikansk humle. När jag smakprovar den utan närmare kunskap om innehållet än namnet, så får jag känslan av en session ale med lite väl stickig beska, som inte riktigt bärs upp av den lätta kroppen. Blir därför förvånad när jag närmare studerar etiketten och ser att abv är så pass hög som 7.1%.
Ett inte överdrivet positivt första intryck, dock kvarblir mitt intresse för att närmare testa ölen. Så visst kommer jag att köpa några flaskor på fredag, då den släpps i en upplaga av 23 000 flaskor på systembolaget. Den kommer även att kopplas på ett antal fat hos alla pubar i Bishops Arms svenska flottilj.

Hur smakar då Rebirth? Inspirationen hämtades från det allra första receptet av ESB som togs fram 1971. Humlen består av en mix av brittiska, australiensiska, slovenska och amerikanska kottar. Jag kan tänka att just kopplingen till ESB (min standardfavorit från Fuller's) påverkar mitt positiva omdöme när jag först testar den. En mycket angenämare karaktär, med en gedigen engelsk ölkropp. 23 000 flaskor lanseras på Systembolaget som tillfällig nyhet den 20 april, och precis som Flora så kommer även denna finnas på fat ute i krogsvängen under slutet av april.

Fuller's är en ölproducent som brygger flera bra öl, London Pride var tidigt min inkörsport och numer är ESB en favorit framför allt på fat. Past Masters-versionen som släpptes förra året var en av de bästa nya ölen som jag testade 2017.
Thornbridge är också de en säker leverantör av bra öl, här var det Jaipur som väckte mitt intresse. Via deras Imperial Raspberry Stout så hittade jag nyligen till Days of Creation och häromsistens Love among the ruins.
Moor har jag inte riktigt haft lika täta kontakter med, men det jag har testat har varit positivt brittiskt.
Jag ser framemot att testa dessa två och hoppas att även resterande fyra öl dyker upp så småningom.

FAKTA;
Fuller’s & Friends Flora & The Griffin
Lanseringsdag 16 mars
23 000 flaskor
Pris: 28,90 kr
Art.nr: 11326-03
Alkoholhalt: 7,1 %

Fuller’s & Friends Rebirth
Lanseringsdag 20 april
23 000 flaskor
Pris: 27,90 kr
Art.nr: 11661-03
Alkoholhalt: 6 %


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar