fredag 23 mars 2018

Alf besöker - Malt, Mat & Destillat

I lördags var jag på Stockholmsmässan för mitt premiärbesök på dryckesfestivalen "Malt, Mat & Destillat". De hade valt att förlägga årets festival på en lite mindre yta i Hall B, och satsat på lite färre utställare. Då jag aldrig tidigare besökt denna festival så har jag inga referensramar för hur det funkat tidigare år.
Mängden utställare var lagom kan jag tycka, den nedskalade ytan var på intet sätt överfylld utan det fanns gott om plats för oss besökare att röra oss på. Jag var ju där under tidiga eftermiddagen på festivalens andra dag, det var rätt tunnsått med besökare så länge som jag var kvar. Det underlättar givetvis för mig att det nästan aldrig blir någon svårare trängsel vid montrarna.
Heartbeat Hoppy Lager från Dunder & Krut blev första ölen
Hall B var uppdelad på en "vanlig" sektion, där det var övervägande öl, en del ost och godis plus foodcourten. Den bortre sektion kallades kort och gott "Konnässörshallen"? Där huserade starkspriten, Fine Deli och Bishop Arms.

Ostdisken hos Fine Deli innehöll en av eftermiddagens gladaste överraskningar, då de hade med sig min nya ostfavorit - Tryffelcheddar från Ford Farm, jag köpte med mig tre stycken paket av den hem! Däremot så saknade jag Bränna Gårdsmejeri som fanns med på listan över utställare, men jag hittade dem inte någonstans.

Två andra kära återseenden var Sarah från Bread & Table som delade monter med sin ölleverantör Pax Brygghus. Där Marika förgyllde min festivalupplevelse med deras Pax Scala, en underbart blommig Hibiskus Saison.
Bröd är öl i fast form!
Jag köpte givetvis med mig en Origo-limpa hem och en påse med ölkryddade knäckesticks!
Scala!
Förutom nyheten Scala så hade Pax också med sig två stycken lab-brygder, #48 och #29. Bra öl bägge två, men inga höjdare. Jag har ju numer rätt höga förväntningar när jag testar Pax-öl.
Lab 29, en Vienna Lager

Eskilstuna kör ju en del ekologiska öl fortfarande, denna gång testade jag deras Pale Ale, riktigt bra öl!
Lite blandade bilder.....
Chokladig Påskporter

Härlig Session IPA från 137an i Södertälje


Skäggiga kaninens brölopsöl

Värmdö får inte riktigt till sin Real Ale än, men jag ger inte upp hoppet!

Oppigårds var givetvis på plats, med sig hade de bland annat ett av årets jubileumsöl Independance IPA. 15 år som oberoende hantverksbryggeri är givetvis värt att fira. Denna IPA är inte det bästa som kommit från dem, men klart godkänt.

Två olika årgångar, bägge ruskigt bra!
Finn & Mackmyra Derailed Bourbon Bock

Inte impad av Möllys (hos Bishops Arms)

I Bishops-montern hängde även Nynäshamns Ångbryggeri, med sig hade de bland annat självrunnen ofiltrerad Tjockhult. När jag väl lyckats tina upp isflaken så var den klart godkänd.

Tri-Five, ekologisk Session Ale

BASIL! Ingen råtta inte, välsmakande basilika-öl.

Avslutar med två bilder på mina två festivalfavoriter.
Pax Scala, doftar underbart!
Romerska bågar gillade jag när jag var mycket yngre än jag är nu, apelsinchoklad var en favorit då. Roman Arches från West Coast Beersmiths kan mycket väl ha återuppväckt den kärleken.

För mig som besökare så störs jag givetvis inte av att det är glest i leden vid montrarna. Under de timmarna (gick hem före klockan 18.00) jag befann mig i lokalen så var det rätt lugnt och stillsamt.

Jag vet att festivalen lämnat ut en del biljetter till gruppen Ölgäris, men jag märkte inte av någon större närvaro av kvinnor än på vanliga festivaler.
EDIT - har nu i efterhand fått förklaringen till detta, deras biljetter gällde fredagen, därav den mer mansdominerade besöksmixen under lördagen.

En bra festival, kunde gärna haft något sköljställe till (många montrar saknar bra sköljutrustning) och skyltning till toaletterna lämnar en del i övrigt att önska.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar