tisdag 9 januari 2018

De stora drakarna i Systembolagets försäljningsstatistik för 2017


Hittade lite statistik-listor som jag tidigare inte grävt bland.
Systembolagets försäljning per de 50 största leverantörerna.

Slår man samman samtliga varugrupper (sprit, vin, öl, cider/bland och alkoholfritt) så leder Carlsberg Sverige AB listan med drygt 70 miljoner liter sålt under 2017. Den siffran är dock lite lägre än året innan, minus 1.7%. Vad gäller marknadsandelar (MA) så är minskningen "bara" 0.4%, till 14.5%.
Närmast efter följer Spendrups Bryggeri AB, med nästan 66 miljoner liter, en ökning med 4.5% (MA 13.6%).
Sedan blir det ett lite längre hopp ner till tredje platsen, där huserar Åbro Bryggeri med nästan 42 miljoner liter, ökning med 3.4% (MA 8.7%).
Galatea huserar på en sjätteplats, med nästan 19 miljoner liter (minus 1%) (MA 3.9%).

Motsvarande lista vad gäller ölförsäljning så toppar Carlsberg Sverige AB även där, drygt 66 miljoner liter öl som de har levererat till försäljning hos bolaget. Den siffran motsvarar drygt 94% av deras totala försäljning och drygt 27% marknadsandelar. Topp tre är samma gäng här och i samma ordning, närmast följt av Kopparbergs Bryggeri AB och Galatea.
På försäljningslistans topp 100 öl så ligger ju två stycken Spendrups-öl, Mariestads och Norrlands Guld, i topp. Närmast följt av Sofiero från Kopparbergs. Först därefter dyker det första Carlsberg-ölet upp, Falcon Export. Och på plats nio och tio dyker två stycken Pripps-öl upp. Ändå så leder Carlsberg totalligan!?

Multibev (Solera) är än så länge en liten aktör i detta gäng, men finns med på både den totala listan och öl-listan. I båda fallen har det skett en markant ökning av deras siffror sedan fjolåret. På ölsidan från 14 144 liter till nästan 2 miljoner liter! En ökning med nästan 14 000%!! Vad jag kan se på deras hemsida så har de bland annat Grolsch, Peroni och Ängöl i sin portfölj. Ölsidan står dessutom för drygt 78% av deras totala försäljning på Systembolaget. Marknadsandelarna är än så länge få, under 1%.

Några folkkära leverantörer som visar på positiv utveckling.
Oppigårds ligger på en tionde plats och har ökat med 5.7%.
Brill & Co ligger på fjortonde plats och har ökat med 3.8%.
Wicked Wine ligger på femtonde plats och har ökat med drygt 20%.
Poppels ligger på sjuttonde plats och har ökat med hela 52.3%!
Remmarlövs Gårdsbryggeri ligger visserligen långt ner på listan, men ökningen med 78% är imponerande.

Det finns även "negativa" siffror också för några av våra välkända leverantörer, bland annat så har Great Brands AB tappat 44%.

Länk till Systembolagets statistiksida.


4 kommentarer:

  1. Att Great Brands har tappat 44% måste väl vara en eller två bryggerier de har tappat helt? Jag har ingen koll men 44% är ju enormt.

    /Uffe

    SvaraRadera
  2. Från 780 000 till 440 000 på ett år. Men vilka har de tappat från 2016? North Coast borde varit i den vevan. Stone var ju tidigare.

    SvaraRadera
  3. Hej! Det stämmer att den totala volymen vi levererade till SB under 2017 är mindre än 2016. Det beror främst på en större listning (Beckers Pils) vi hade under 2016, men som ej klarade sig kvar och avlistades till slut våren 2017 från beställningssortimentet. Våra basvolymer av främst US craft är ej påverkade av detta, utan 2017 har varit ett fortsatt bra år för alla som gillar US craft :)

    MVH Great Brands

    SvaraRadera
  4. Det kändes så, kul att ni tog er tid och bekräftade.

    /Uffe

    SvaraRadera