måndag 10 juli 2017

Alf besöker - Zum Franziskaner

Jag hade varit på denna klassiska krog vid endast ett tillfälle tidigare och det var 2-3 år sedan. Ett helt oplanerat besök i sällskap med släktingar som ville avsluta våran pubrunda just där. För mig var det ett besök som skapade måttligt behov av återbesök. För en tid sedan las den klassiska (troligtvis Stockholms äldsta) krogen i malpåse, för evigt trodde jag.
När jag googlade så hittade jag dock följande artikel från mars 2016, lokalen var redan då bokad för nya ägare.

Under sommaren 2017 har det hänt saker i krogvärlden i stan. Helt plötsligt dök det upp en blänkare på Facebook (Mankerbeer) om att Stene Isacsson hade sålt Akkurat!
Det kortfattade inlägget var i rätt oklar form, och frågorna duggade tätt bland den begränsade skara som jag spritt vidare till. Rätt snart framkom dock att några hade inside information om affären.
När väl Stene själv lämnade ett ilsket svarsmeddelande till inlägget så försvann det ur FB-flödet.

Det dröjde dock bara någon vecka innan Stene själv gick ut med ett långt inlägg (på engelska) på sin FB-sida, där han förklarade det hela. Visst var det så att han och hans två Akkurat-partners hade sålt guldklimpen.
Efter drygt 20 år på Hornsgatan så var det dags att göra något annat.

Men vad har då detta med Zum att göra? I samma inlägg så tydliggjorde Stene också sina direkta framtidsplaner. Han hade redan införskaffat en ny lokal (se länkad artikel ovan), bara några stenkast från Akkurat.

Stene Isacsson, på sin nya arbetsplats!
På adressen Skeppsbron 44 (sydöstra delen av Gamla Stan) så har Zum Franziskaner återöppnats, men nu under ny ledning.
Stene Isacsson tillsammans med affärspartnern Sven-Åke "Bagarn" Andersson tänker inte göra om Zum till något nytt Akkurat, snarare köra vidare på det klassiska konceptet - med lite nya infall.

Ölmässigt utlovas tysk och svensk kvalitetslager, och fortsatt samarbete med Nynäshamns Ångbryggeri.
Någon vecka innan hela denna affär uppdagades så läste jag en artikel hos Beernews som handlade om Oppigårds Bryggeri som hade haft besök från Tyskland i form av Akkurat-bekantingen Andreas Gänstaller (från Gänstaller Bräu i Bamberg, vars öl finns på Zum). För att trimma in Oppigårds nya bryggverk så bryggdes en samarbetsöl (en lager). Jag tolkar det som ett tecken på att Oppigårds också kan dyka upp på Zum Franziskaner.

Lördagen den 1 juli 2017 så slog då det nya Zum Franziskaner upp dörrarna för allmänheten, då var jag annorstädes, men dagen efter så var jag där!
Där satt flera bekanta Akkurat-gäster i baren och bakom baren fanns också ytterligare minst ett bekant ansikte utöver Stene.

Min första på Zum och från Tucher, en Weissbier
Käkade givetvis också.
Fetaost, saltade betor, rostade valnötter och sallad.

Måltidsdryck, till förrätten - Rauchbier.
Rököl även till varmrätten, korv och surkål!
Flera tyska weissbier fanns både på fat och flaska.

Inredningsdetaljer.

Stene snackar med gäster från New Orleans
Lokalen är mysig, maten bra och ölutbudet ok. I bakfickan är tydligen hundar välkomna - där finns även en av de totalt två tv-apparaterna (tjock-versionen, typ 20-tum) som jag såg. Jag lär återkomma, inte ofta men regelbundet.

Jag fick under eftermiddagen tips av Stene om en bra spelning på samma kväll, givetvis måste ju också det "nya" Akkurat besökas. Inga som helst synliga förändringar i baren än, något som jag tvivlar på kommer att ske heller - åtminstone inte allt för stora.
I väntan på att Honey Island Swamp Band från New Orleans skulle äntra scenen så tog jag in gammal favorit - Cajun Chicken Finger, med en hyfsad New Sweden IPA från Oppigårds.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar