tisdag 25 april 2017

Blandade ölfoton special - egenlagrade öl.

Jag har plockat fram en del dammiga flaskor ur min ölgarderob under senaste veckorna, några gamla öl som klarat sig, någon som inte har gjort det.
Godkänd, inte bättre
Jag börjar med de goda nyheterna, eller inte......
Gouden Carolus Easter, lika bra!
Stora och mörka öl klarar sig generellt rätt bra på övertid. Julöl är inte något undantag, även om ingen av dessa två är nattsvarta i färgen så är det gott och väl drickbara, trots minst 2 år i min garderob.
Ridgways Elf-serie är inte fylld med tokbra julöl, men denna kriminella version var klart godkänd färsk, den är minst lika bra i lagrad form.
Criminally Bad Elf
För några år sedan var jag med i ett samköp som delade på en (eller var det två?) låda av Ommegang Abbey Ale, min andel bestod av två stycken 35cl- och två stycken 75cl-flaskor.
Denna flaska var mitt sista exemplar från det samarbetet.
Ett kompakt mörker har jag släppt lös ur min otempererade garderob.
BBCS från 2012
Jubileums-jumbo-flaskan från 175-årsfirandet, i mitt bryggeriglas.

En gammal dansk tjurskalle vid namn SOD, från Beer Here.
Denna ekologiska Saison, Farmer från Remmarlöv, hade bäst före datum angivet till december 2017, var en favorit när den var färsk och har väl tappat lite sedan dess. Den är ju både ljus i färgen och lägre i abv-skalan.


De ölen var alla drickbara, några till och med riktigt bra. Här följer två lagrade öl som inte klarat resan fullt lika bra.
Spencer den amerikanska trappistölen, den var ju en gusher redan som ung och färsk, tiden i min garderob hade inte förbättrat den. Som tur var så var jag beredd på spyan och stod strategiskt placerad vid handfatet.
Spanska Naparbier dök upp som en mycket positiv överraskning för några år sedan på Uppsala Beer & Whisky, men denna Pale Ale på 5.1% var inte helt genomtänkt att placera nere i källaren. Bara lätt överskumning, men i stort sätt död i alla andra hänseenden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar