torsdag 30 mars 2017

Filip testar - Brekeriet Organic Rhubarbe



Kort presentation av gästskribenten Filip Lindström.


Jag har länge haft en komplicerad relation till rabarber, ända sedan min mor bakade rabarberpajer på landet när jag var liten. Jag ogillade såklart det syrliga och har därför undvikit rabarben så gott det gått sedan dess. Nu ger jag rabarben en ny chans, i ölform, närmare bestämt genom att ge mig på Brekeriets spontanjästa och ekologiska rabarböl.
Till denna dryck lyssnar jag på två skivor av Daniel Savio, först hans senaste verk ”Plejjern från Plejaderna” och sedan ett tidigare album vid namn ”Ill Eagle”. Jag brukar finna att elektronisk musik i allmänhet och just Skweee, som Savio sysslar med, i synnerhet vidgar mina sinnen och gör mig mer mottaglig för nya intryck.
Jag kände att detta kunde vara behövligt, då hantverksöl inte vanligtvis är vad jag dricker. Jag kan uppskatta fenomenet hantverk, eftersom det indikerar ett större engagemang i drycken jag ska inmundiga, och vissa hantverksöl jag provat på har fallit mig i smaken. Dock faller jag ofta på lathet och brist på fantasi när jag ska beställa en öl, och det blir oftast mina säkra kort; lager eller weiss.


I min yrkesroll som bartender tycker jag det är roligt att lära mig om annorlunda öl och att kunna föra vidare sådan kunskap till gäster. Det ger en trevlig personlig kontakt och gästerna blir ofta glada och intresserade av att höra kort information om vad som finns att dricka. Med det sagt korkar jag upp Brekeriet Organic Rhubarb.
BRYGGERI;  Brekeriet
TYP; Spontanjäst fruktöl (systembolaget klassar den som Saison)
NATIONALITET; Svensk
BATCH;  #56
FÖRPACKNINGSDATUM;  Jan 2017
BÄST FÖRE; 2022-01-18
IBU; (låg)
ALKOHOL;  5% abv
FÖRPACKNING;  Flaska
Foto; Filip Lindström
VOLYM;  33cl
PRIS; 25.20 kronor (76.36 kr/liter)
INKÖPSSTÄLLE; Beställningssortimentet, Kungsholmstorg
INKÖPSDATUM; 2017-03-07


TESTDATUM;  28 mars 2017

GLAS ; IPA-glas från Spiegelau
Foto av Filip Lindström









DOFT; Det doftar starkt av jäst när jag öppnar flaskan, vilket jag inte är van vid i koppling till öldrickande. Efter ett par sekunder förändras den till något fruktigare, något sötare, mer angenämt. Här passar Daniel Savios ”Plejjern från Plejaderna” in med sin ibland mjuka framtoning. Betyg: 7 av 10


UTSEENDE; Det bildas inte särskilt mycket skum, men det som syns är ljust och försvinner snabbt. Ölens färg är vackert rödaktig, nästan persikofärgad och längst ner i glaset ljusnar drycken gradvis. Betyg: 5 av 5







SMAK; Påtaglig syra som är väldigt uppfriskande. Rabarben är inte så tokig trots allt, smaken är god men lämnar ingen direkt bestående eftersmak i gommen. Vid första sippen rekommenderas ni att lyssna på ”Real Gangsters Don’t Live” eller ”Wee Hours” från Savios ”Ill Eagle”. Betyg: 7 av 10




MUNKÄNSLA; Brekeriet Organic Rhubarb är mycket lättdrucken och läskande med små hårda bubblor som påminner mig om mousserande vin. Kolsyran tappar stinget en relativt kort stund efter upphällning. Betyg: 3 av 5

SAMMANFATTNING; Rabarbern har tagit revansch. Jag kanske borde be min mor baka en rabarberpaj i sommar, som jag kan dricka denna öl till. Det enda jag kan önska är lite mer eftersmak, lite mindre sötma och lite mer skum. Betyg: 17 av 20

GENOMSNITTSBETYG: 39 poäng av 50 möjliga (3.9 av 5)


En liten kommentar från Alf; Stort tack till Filip för denna test! Du bevisar omgående att jag tänkte helt rätt när jag "rekryterade" dig som gästskribent!


Länk till Alf testar - Brekeriet Organic Rhubarbe.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar