torsdag 2 februari 2017

Alf testar ölglas - weissbier från Weihenstephaner

Världens äldsta bryggeri!

Det dyker regelbundet upp nya specialglas för olika ölstilar, de flesta funkar bra. Men vad gäller Weissbier så har det rätta glaset en mycket mer direkt inverkan på smakupplevelsen. Visst går det att dricka tysk veteöl ur annat glas, men med det korrekta glaset blir skillnaden större än i de flesta andra fall.

Jag har några veteölsglas hemma sedan tidigare, men jag har suktat efter just detta glas länge, när jag väl fick för mig att köpa det så var det slut i lager. Men så häromveckan så fick jag ett erbjudande från sejdelshoppen.se om att testa ett nytt glas (mer om det i kommande inlägg), samtidigt erbjöds jag att testa annat valfritt glas ur sortimentet. Hittade ett bryggeriglas som jag sneglat lite grand på tidigare, snygg design och de brygger dessutom ekologisk öl (som inte är överdrivet god, men mer om både öl och glas i annat kommande inlägg), så jag gjorde en intresseanmälan på dessa två.
Sen bläddrade jag vidare bland sortimentet av ölglas i webshopen och hittade då det glas som jag så länge trånat efter. Jag slängde iväg ytterligare ett mail till Mia på shoppen och frågade om de kunde lägga med ocskå detta glas i samma låda, men inkludera faktura för det. Men jag fick det som ett varuprov också!



FAKTA
Bryggeri - Brauerei Weihenstephaner
Glas - Weissbier
Mått;
Vikt - 444 gram på min våg
Höjd - 24 cm
Volym - 50 cl

Kostnad hos Sejdelshoppen (mitt glas var ett varuprov);
1 glas - 75 kronor
6 glas - 399 kronor (66,50 kronor/glas)
12 glas - 745 kronor (62 kronor/glas)

Om vi börjar med utseendet, den klassiska weissbierformen som har en vid botten, smalare midja och en rundad topp. Detta glaset har dessutom räfflor på insidan av glaskroppen (påverkar det upphällning och eller urdrickning?). Ruskigt snyggt är det i alla fall.
Hur funkar det då att dricka Hefe Weisbier ur detta bryggeriglas och går det bara att dricka öl från samma bryggeri i ett av deras glas?
Med korrekt upphällning (har en liten slatt kvar i flaskan) får jag en 5 cm tjock snövit skumkrona som dessutom håller formen hyfsat varefter jag tömmer innehållet, lämnar även skumgardiner utmed glasets insidan. Doften av skumbanan är som vanligt framträdande. Glaset är stabilt trots höjden, midjan är greppvänlig och hela glaset är mycket användarvänligt.
Vid ett blindtest så tvivlar jag på att bryggeriloggan skulle spela roll smakmässigt om det råkade vara en weissbier från annat bryggeri, det handlar bara om estetik.
Jag har ett veteölsglas från Schneider & Sohn som har en rak glaskropp, det har funkat att dricka deras öl ur - men jag föredrar den mer klassiska formen. Att dricka öl från annat bryggeri än det vars logga finns på glaset känns onödigt, även om det troligtvis funkar utmärkt så länge ölstilen är anpassad till glaset.

Brauerei Weihenstephaner är ju enligt historieböckerna världens äldsta fortfarande verksamma bryggeri och utpekas inte sällan som den tyska veteölens moder. Visst spelar historien in i min smakupplevelse, men jag gillar denna Hefe Weissbier - men den funkar nog lika bra i till exempel ett Weissbier-glas från Spiegelau.



Sammanfattning, snyggt att titta på och trevligt att använda. Men höjden gör det något svårförvarad. Men ett mycket bra vetölsglas är det!

Tack Mia, Rolf och Pelle på Sejdelshoppen för detta varuprov!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar