tisdag 28 februari 2017

Alf besöker - Malmö 2017, sista dagen!

Staden har förändrats en hel del sedan jag senast var där, inte bara vad gäller utbudet av bra ölställen.
När jag ankom på onsdagen kände jag inte igen mig alls när jag kom ut från centralstationen. Tog en stund innan jag hittade ens till Norra Vallgatan, men väl där så fick jag bättre koll på geografin.

Sista dagen i Malmö, en gråtrist februarifredag med efterdyningar av en mitt-i-natten--förkylning kvar i kroppen. Tog en sen hotell-frukost, innan jag tog mig ner till Hansa-huset för att hänga på låset till Systembolagets vinkällarbutik där. Det var ju ett litet nyhetssläpp just denna fredag, därför fanns det några ölnördar som rusade mot butikens ölsektion. Jag var inte där primärt för att handla av det exklusiva släppet, och kunde därför i lugn och ro strosa runt bland hyllornas lokala sortiment. Kundkorgen blev dock snart lite väl fylld av godsaker och jag tvingades sålla lite bland fynden.
Två vardera från Brekeriet respektive Sibbarps

Höganäs!

Tvistad tvilling!

Väl återkommen till hotellet så var det dags att förbereda för min evakuering av rummet, som tur var fick jag lämna det tunga bagaget i receptionen under några timmar innan tåget hem till Stockholm.

Sen ut på stan för att jaga rätt på några ställen jag fick tips om inför resan, vilket ledde till att jag käkade lunch två gånger. Först ekologisk broccoli-soppa på designbutiken AB Småland (som ligger halvvägs upp till Möllevången), med en kolsyrad Rabarberdryck från Sodaliciuos.
På väg tillbaka mot mer hemtama trakter passerade jag över Gustav Adolfs Torg och såg då att Bishops Arms hade öppet. Blev ett premiärbesök där, det fanns ju Fuller's ESB som Real Ale! Samtidigt passade jag på att strama upp och strukturera om recensionen av McMurtry-spelningen.
Lättdrucken ESB på Cask!
Efter en kort vilopaus i foajen på hotellet (fortsatt redigering) så tog jag en promenad över vallgraven och besökte Malmö Saluhall.

Jag fastnade hos Poms Mackor. De lockade med Pastrami on Rye, plus att de hade fatöl från Nörrebro "My good friends call me Harry". Den kombinationen blev en mycket lyckat påfyllningslunch efter den lite nätta soppan.


En klart godkänd mat- och dryckeskombination, var och en för sig mycket gott och tillsammans ändå godare.
Ursprungligen fanns ju långt gångna planer på att åka över Öresundsbron för att hälsa på just Nörrebro, nu fick det bli flytande form istället.
Chiefinspector Clouseau!

På detta stod jag mig rätt bra under den långa tågresan hem till Stockholm, även jag fuskade med en öl (Sigtuna Organic Ale) och en lite påse cashewnötter.

Dagen efter försökte återskapa pastrami-mackan hemma, men det blev inte lika bra. Delvis beroende på att jag bara fick tag på kalkonpastrami.

Tre dagar i Malmö 2017 kändes under planeringsstadiet som någon dag för lite egentligen, men det blev rätt lagom. Jag hann med det jag skulle och träffade många nya och gamla vänner. Jag hade gärna spenderat mer tid hos framför allt BrewDog Bar och Taproom.  Jag kommer nog snart tillbaka, det ska inte dröja fem år innan jag kommer ner nästa gång i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar