måndag 27 februari 2017

Alf besöker - återbesök hos Rocky på Spritmuseum!

Bryter tillfälligt av min långa och fylliga harang över Skåneresan. Här kommer istället en bildrik rapport från söndagens besök på Spritmuseum.

Två veckor efter mitt första besök hos Rocky på Spritmuseum var det så äntligen dags för återbesök. Ett av skälen är att jag glömde att köpa boken när jag var där första helgen. Förutom bilder från förberedelserna för utställningen och flera seriestrippar så innehåller även boken fyra stycken textkapitel skrivna av kulturpersonligheten Jessica Gedin. Hennes text är väldigt personlig, om hennes relation till Rocky. Dessutom ger den lite bakgrund för oss som inte är några Rocky-nördar, vilket skapar en djupare insikt i vad som finns i rummen och stripparna. En mycket läsvärd bok!
Boken!
Efter några dagars förkylningsfeber var det rätt skönt att komma ut på kungliga Djurgården, trots att lördagens härligt soliga vinterväder nu förvandlats till rätt gråkall höstvinter istället.
Blågrå kyla.

Men inne på museet är det varmt och skönt, plus att den roande ROCKY-utställningen värmer.

Det är tillåtet att provsitta soffan!

Rockys egen design på sparkdräkten.

Är detta brorsan Dan!?

Minnes-teckningar om när-var-hur-med vem han läste dessa böcker


I taket i utställningsrummen finns läckra konstverk som är kopplade till rummet.
Torpare!


Köket

Förutom boken så går det även att köpa bland annat Rocky-pusslet, så här ska det se ut när alla tusen bitar är på plats.


Drömmer om att ligga hemma.......

Köksbordet, lill-fejjan är sugen på en Tuborg.....


Men det går inte att leva av enbart finkultur, jag måste ju ha lite fast och flytande föda också. Tur då att det finns en eminent restaurang i museet, bra mat och hyfsat stark samling svensk hantverksöl på dryckeslistan. Söndagens lunch bestod idag av följande rätter för min del.

Välkomst-snacks, Råchips!

Förrätt, Diverse grönsaksravioli med grönsaksbuljong

Varmrätt, Lammstek med rostad purjolök, potatis och ramslökskapris
Jag avskyr normalt sett kapris, kan förstöra den godaste leverrätten, men i samarbete med ramslöken så blev det ju kanongott. Ytterligare ett mattrauma som är övervunnet.

Äpple med reducerad mjölkglass och Malt
Hade inte tänkt ta någon efterrätt men kocken insisterade på att jag måste testa denna. Var och en för sig var ingredienserna bara ok, glassen ganska trist till och med. Men symbiosen ger dem en härlig samklang, mycket välkomponerad dessert. Hade kvar en skvätt av Bedarö Bitter som passade utmärkt att dricka till.
Utställningsöl!
Återtest skedde givetvis också av den officiella utställningsölen - Rocky Saison från Stockholm Brewing (i samarbete med Kellerman och Spritmuseum). När jag testade den för två veckor sen var jag inte helt nöjd. Nu funkar den fullt ut, trots att jag är lite täppt i näsan!

Utställningen Rocky på Spritmuseum pågår fram till och med oktober 2017, jag kan varmt rekommendera minst ett besök. Jag lär återkomma minst en gång till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar