fredag 26 augusti 2016

Invigningen av Empourium - Alf var där!



Den officiella starttiden var utsatt till 16.00 - jag var inte där riktigt än då - men det fanns en del barnsjukdomar (teknisk utrustning som inte funkade som den skulle) fortfarande då - så det dröjde en stund innan dörrarna kunde öppnas.
När jag väl anlände - strax efter 17.00 - så var uteserveringen redan halvfull, även den inre delen var då välbelagd med gäster. Men jag lyckades få en sittplats i baren (bredvid en gammal kollega som hängt på låset). Flera kända ansikten på bägge sidor om baren - till exempel så stod Jugge och pumpade öl bakom disken.

På tavlorna ovanför baren finns 26 stycken fatöl listade i numrerad ordning, men när jag efter många om och men lyckas beställa en Tjockhult Tjinook (på fat) så får jag en Sotholmen Stout på flaska istället. Det är lite rörigt bland personalen bakom disken, ivrigt letande efter var den eftersökta fatölen är placerad. Inga tap-lappar på respektive kran, bara små lappar nertill på fat-tornen. Ny personal som inte riktigt hittar allt. Men en lagom kyld Sotholmen är en klart godtagbar startöl för min del.
....inte Tjockhult.....

Köket

Färdigt att servera

Vartefter kvällen fortgår så utökas antalet gäster och därmed också trycket på serveringen, jag (likt alla andra) blir sittande rätt länge med "tomt glas" i väntan på få lägga en ny beställning. Tidvis är det väl tilltagna köer fram till bardisken.

Moor Hopiness
I kylarna fanns bland annat Dark Arts från Magic Rock, jag lyckades få min kamrat att testa den med godkänt betyg.
Surreal Stout
Dessutom så fanns Yeti på burk - något som jag aldrig testat. Den var klart jämförbar med flaskversionen.

Burk-Yeti, i loungen......

Snygg logga!
Några smärre "barnsjukdomar" men när personalen får upp ångan så tror jag att detta kommer bli kanon! Jag lär återkomma - kanske redan för lunch, som de börjar servera tisdagen den 30/8.
Vi ses väl där!?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar