onsdag 20 juli 2016

Alf testar - Spitfire Gold


Torsdagen den 14 juli så dök den då äntligen upp också i Sverige - Spitfire Gold. från Shepherd Neame. Än så länge bara på systembolaget (beställningssortimentet) och i denna upplaga så förpackas den i 500ml flaskor.
Ni som följt Alf Tycker Om Öl ett tag vet att detta bryggeri har en speciell hedersplats i mitt ölhjärta, och de framför allt tack vare Spitfire. Därför var det självklart för mig att lägga en beställning nu när den dök upp.
Fredagen den 15/7 la jag beställningen (via systembolaget), och tisdagen efter (19/7) så hämtade jag ut mitt 8-pack (och ett lika stort pack av Double Stout från samma bryggeri).

Ölen är en lite alkoholstarkare (+0.1%) version av den reguljära Spitfire, som firade 25-årsjubileum förra året. Bägge är bryggda som minnesmärken över Battle of Britain.

Flaskorna har ett bäst före-datum satt till mars 2017, då Shepherd Neame ger sina flasköl 1 års beräknad livstid så är följaktligen dessa flaskor buteljerade i mars 2016. Det innebär att ölen har spenderat runt 4 månader i glasflaskor av ofärgat glas. Ölen har dessutom en rätt låg abv, något som ju annars skulle kunna konservera ölen något längre.
Enligt uppgift så är Spitfire Gold - likt flera av de stora flaskölen inom Shepherd Neames flottilj - snart kanske på väg ner i färgade glasflaskor istället, men än så länge så får jag stå ut med dessa.

  • Förpackning; flaska i ofärgat glas
  • Volym; 500ml
  • Buteljeringsmånad; mars 2016
  • Bäst föremånad; 1 år senare - mars 2017
  • ABV; 4.3% 
  • Inköpsdatum; 2016-07-19 (beställd den 15e!)
  • Inköpsställe; Systembolagets beställningssortiment, i kollin om 8 flaskor
  • Pris; 26.90 kr styck (215.20 kr/8-pack)
  • Literpris; 53.80 kr/liter

Jag gillar dessa halvlitersflaskor (bättre än 33orna), trots sin massiva glaskropp så ligger de ändå hyfsat bra i handen. Gold har ju snygg kapsyldesign och ok flasketikett dessutom.

Så här beskriver importören Galatea själva drycken;
En helt ny Spitfire släpptes förra året i Storbritannien och kommer nu hit. Det är en golden ale, som har en sötare och, just det, fruktigare framtoning i den ljusa malten tillsammans med speciella humleval.
Obruten kapsyl - men ändå lite bucklig!

Häller upp i mitt Spitfire-glas

Jag väljer att testa den i mitt Spitfire-glas, det funkar. Men jag märker ingen större skillnad smakmässigt jämfört med den "vanliga" Spitfire som numer säljs på burk (440ml) på systembolaget. Det är inte så länge sedan jag senast testade burken. Något ljusare i färgen och lite fruktigare smak, men inga våldsamma skillnader.
Bottle of Britain - passar bättre på flaska än burk......




Jag ska köra en parallelltest mot den reguljära Spitfire-burken, se om jag då märker av någon större skillnad. Det finns tydligen också en Lager-version av Spitfire - skulle vara kul att testa den.

Alla bilder är tagna med min nya kamera - Panasonic TZ70 Lumix.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar