onsdag 13 april 2016

Födelsedagskalas på Hatten

Förra året så krockade öppningshelgen av Omnipollos Hatt med en av mina fåtaliga utomlänsbesök, då precis som i år så var det Växjö Ölfestival som lockade mer än invigning/jubileumsfirande. Mitt första besök på Hatten skedde följaktligen första söndagen (officiella öppningen var på lördagen).
Jag anlände då rätt sent på söndagskvällen - trött efter en lång bussresa - och tog bara någon öl och hälsade som hastigast på Henok.
Därför var det ju rätt passande att jag också detta år firade jubileet på just söndagen.

Nu kom jag lite tidigare på eftermiddagen - tågresa går fortare - och passade då på att käka pizza-lunch på Hatten. Som lagom till mitt besök ändrat lite i sin meny - isländska gästkockar (från Dill, Reykavik) hade fixat 4 stycken specialare för jubileets skull. Jag valde #2 - med saltad isländsk torsk, kålrot, hommage och peppar - den var kalasgod!
Isländsk pizza nummer 2

Fat-tavlan 2016-04-10 klockan 14.15

På dryckesmenyn så fanns ett stort antal spännande gästfat - Trillium hade jag ju hört mycket och gott om, deras Summer Street & Melcher Street IPA fick bli måltidsdrycker. Ingen av dem uppfyllde min högt ställda förväntningar, men Melcher Street var den jag gillade bäst.
Sommargatan - i väntan på pizzan.

Hair of the Dog hade 2 stycken Barley Wine med på listan - jag valde att testa Fred from the wood - en mycket bra val visade det sig.

Fred!

Mina tungviktare är på gång!

Avslutade söndagen med de 2 starkaste (12%) ölen på tavlan - Anagram Blueberry Cheesecake Stout (sammarbete mellan Dugges och Omnipollo) och Noa double barrel Islay Cognac. Jag föredrar definitivt den "vanliga" Noa, men ostkaka med blåbär var en höjdare.
Neo

Det var en del för mig obekanta ansikten i myllret inne på Hatten - säkerligen minst en gästande amerikansk bryggare. Berit och HG från Närke Kulturbryggeri var definitivt på plats - dock ingen ölrepresentation från dem.
HG med Selfie-pinne.

Just som jag var på väg att gå så dök Tomas & Anakin (far & son) upp.

Jag ser framemot ytterligare (minst) ett år fyllt av öl och härliga pizzor - stort grattis på 1 årsdagen önskar hur som helst Alf Tycker Om Öl till Omnipollos Hatt!
Lite blommor på snacks-hyllan!

Nästa år är Växjö Ölfestival planerad till den 8/4-2017 - följaktligen lär jag fira 2-årsdagen på Hatten......på en söndag.....!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar