onsdag 30 mars 2016

ÖL-historia - lätt och mellanöl på slutet av 60-talet

Hittade en ölrelaterad bild i en Facebook-grupp (som ej är ölrelaterad). Fotot härstammar från slutet av 60-talet och är taget i en ICA-butik (Norrmalmshallen) i Skärholmen (Stockholms-förort), där jag bodde under denna tidsperiod (dock drack jag inte öl då).

På fotot är det ölhyllan som är avbildad, inklusive prislistan - som jag blir något förvirrad av initialt.

Foto från ICA Norrmalmshallen i Skärholmen (redigerat XX)


Priskolumnerna borde ju gälla stycke- respektive flak-pris - (även om min första tanke var literpris i högerkolumnen). Men om jag räknar på till exempel Till Spetsat Öl (*) (från Till-bryggerier i Östersund) - som kostar 1.55 kr per burk, det flaket verkar så vitt jag kan se innehålla 24 burkar (4*6) och där står priset satt till 35.30 kr/flak. Det korrekta priset för 24 burkar av den ölen borde vara 2 kronor dyrare.

Men vad jag förstår så lämnades det mängdrabatt - köp 24 betala för 22 - något för systembolaget att ta efter kanske....

Många klassiska ölnamn, några mindre kända i dagens läge - SKÅL, det får man väl inte heta i det här j-a landet numer......
Till-bryggerier verkade göra en lågalkoholversion (1,7%) av Tom Collins på burk (eller är det en öl? Hittar den inte i prislistan).
Frågan är - är alkoholnivåerna beräknade i volym eller vikt?
Någon som är klokare än jag kan säker räkna ut vad dessa priserna motsvarar i dagens penningvärde.

(*) Till Spetsat Öl - ett rätt fyndigt namn, föregångare till de nu så populära "spritade ölen".......

4 kommentarer:

  1. Man angav alkohol i "Vikt %" på den tiden.

    Till Spetsat : detta var ingen "spetsning" med alkohol, utan spetsat (kryddat) med pors, angelika och enbär !

    Tom Collins var inte en öl, utan en slags alkoläsk.

    SvaraRadera
  2. Tack för svaret Can Man! Misstänkte att det rörde sig om viktprocent. Pors har jag testat i modern tid med viss glädje - enbärs-bärs däremot brukar inte tilltala mig... Alkoläsk, på 60-talet.....?

    SvaraRadera
  3. Hej. Söker en ölburk som fanns på 70-talet. Det är en bild på en man som sitter på en bar. Är det någon som vet nåt om det?

    SvaraRadera
  4. På 70-talet så drack jag inte öl/alkohol, så.... Jag känner inte igen din beskrivning heller. Var det en svensk öl?

    SvaraRadera