torsdag 31 mars 2016

Lill-lördag - med bryggeripub i Sumpan och Take Over hos BrewDog

Det händer en hel del i ölväg i Stockholm - igår (onsdag 30/3) så körde Sundbybergs Köksbryggeri sin andra bryggeripub och samtidigt så hade BrewDog Bar Kungsholmen fint besök från Italien. Jag lyckades klämma in bägge dessa evenemang i min kalender.
SUPA - i det nya bryggeriglaset!
Det nya glaset är i formen av Shaker-pint, tjockt och tungt - inget finlir, men det funkar utmärkt för de 2 nya ölen.

Skum upphällning
Började med ett besök hos kommungrannen där de lockade med 2 stycken helt nya öl - SUPA och Scotch Ale. SUPA är deras nya Pale Ale bryggd med Sorachi Ace-humle, men den är på inte sätt påträngande dillig som den annars kan vara, denna känns mer som en bra brittisk pale ale.

Scotch Ale med en härlig skumkrona!

Framför allt Scotch Ale var en mycket trevlig bekantskap, trots problem med tap-anläggningen (mycket skum) så funkar den utmärkt! Härligt karamellröd i färgen.
Trots trevligt sällskap av en före detta kollega Axel och hans vän Mats (som bägge 2 nu följer mig på Untappd) så valde jag att vandra vidare ut i onsdagskvällen och tog sikte mot Kungsholmen.


Stå upp-komikern Denis Leary sa för länge sen "....I wont do a drug named after a part of my ass, kind of a personal guideline....." - i det fallet rörde sig om Crack. Jag bröt mot denna regel för första gången igår - ja, nästan i alla fall.
Det italienska bryggeriet CRAK uttalas på samma sätt som drogen, men deras öl är nog avsevärt godare - om än beroendeframkallande!

Jag testade tre av deras öl under onsdagskvällen, alla tre var mycket goda - men det var framför allt Olmo som stack ut på ett mycket positivt sätt. En Ale som har lagrats på romfat och har en abv på 8.2%. Doften och smaken av rom är tydliga men aldrig påträngande - bara precis lagom för att lämna ett mycket behagligt avtryck på min smaklökar. Men även Soul Stout och samarbetet med Pöhjala - Supermassive Imperial Cocoa Stout var som skrivet var klart drickbara.
Soul Stout
Fick en kort pratstund med Claudio (längst till höger på bilden nedan) som är marknadsförare och exportchef för Crak.
Bryggeriet är beläget i nordöstra Italien, i regionen Padua - närmare bestämt i staden Campodarsego (i närheten av Venedig).
I bakgrunden skymtar bland andra Tom, Original Brands och ett gäng italienare.

Importören Original Brands Sweden har återigen lockat hit en mycket angenäm sydeuropé - för den som missade gårdagens happening kan jag varmt rekommendera ett torsdagsbesök på BrewDog, det borde kunna finnas några skvättar kvar i den digra gästlistan.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar