fredag 6 november 2015

Alf Testar - Lill-Lördag med bland annat Edge och Tired Hands!

Min höstförkylning - "Pre-fluensa" - drar ut både på tiden och mitt tålamod, dessutom inkräktar den på mina öläventyr. I tisdags - 3/11 - så var det ju nästintill världshändelser på "Hatten".

Mytomspunna Tired Hands hade skickat ett antal extremt purfärska fat (med flyg) till sina kompisar Henok och Karl. Deras grejer är vad jag förstår väldigt svåråtkomliga ens utanför bryggeriet i USA, att de ens skulle exportera något utanför sin egen hemstad har hitintills varit nästintill otänkbart.
Men i lilla Sverige så älskar vi ju såna grejer och givetvis blir ett sådant arrangemang välbesökt.
Jag stod med på "intresserad"-listan på Facebook-sidan evenemang - men valde till slut ändå att avstå. Trängas med 100-tals törstiga ölnördar samtidigt som jag hostar och snörvlar, det är ju rätt lagom skoj.
Men dagen efter genom facebook-vän blev jag varse att det nog fanns vissa möjligheter att det fanns öl kvar i flera fat. När vännen dessutom hävdade att "den ölen bara MÅSTE du testa!" så bestämde jag mig mot bättre vetande att ta mig upp till Hökens Gata. Givetvis med vissa förhoppningar om att det skulle vara mindre trångt men lika god öl.

Jag vet ju inte exakt hur trångt det var under tisdagen, men det var rätt trångt på Omnipollos Hatt även på onsdagen, lite mer än vanligt i alla fall. Men jag lyckades få tag på en trött hand, den omtalade Mrs Pigman (som får mig att tänka på ett avsnitt av Seinfeld, men jag visste inte att han var gift), en Tripa som klockar in på 11.5% - men den visade sig vara både lättdrucken (farligt) och extremt välsmakande. Jag valde att beställa in en Yellow Belly Sundae samtidigt och en skål av huset välkryddade BerberMandlar - en kombination av guds nåde!

Efter detta var det dags att vandra vidare, jag hade innan besöket på Hatten spenderat tid och pengar på Bishops Arms Gamla Stan. Där hade nämligen Beer Enthusiasts lockat med både Tap Take Over och bryggmästarbesök från det spännande spanska bryggeriet Edge. Jag fick en kort pratstund med Sean McLin, den amerikanske bryggmästaren som är på besök. Vi pratade om Spanska ölscenen i allmänhet och Edge i synnerhet, men också om Katalonien frihetstankar...... Jag testade Chance Encounter, Hoptimista och nya favoriten Padrina Porter.

Sean McLin
Padrino
De skulle hänga på OT senare och från Hatten är det inte långt till just Oliver Twist. De blev en lagom promenad - jag fick lufta hjärnan lite efter de heta mandlarna. Väl inne på OT så var klockan inte slagen åtta riktigt än - så jag valde att ta en Milk Stout Nitro från Left Hand Brewing - min favoritöl just nu (både flaska och fat).
Kom i samtal med en ung man med bekant utseende (men vi hittade inga gemensamma nämnare), han var relativt nyinflyttad i Stockholm från Örebro via studier i Linköping. Han visade sig givetvis vara en av mina trogna läsare - alltid kul att träffa fansen - och vi spenderade delar av kvällen diskuterades öl.
På OT fanns just inget mer spännande från Edge än de som fanns tidigare på kvällen hos Bishops, därför valde jag att avsluta kvällen med en Real Ale från ett tidigare otestat bryggeri - Elland Brewery. Deras 1872 Porter blev en perfekt avslutning på en mycket bra lill-lördagskväll.

1872 Porter - smarrigt!


Edge Brewing utnämndes ju tidigare på Ratebeer till det mest spännande nya bryggeriet i världen, jag är inte fullt lika överväldigad - men de öl som jag testat har överlag varit bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar