onsdag 28 oktober 2015

30 års Jubileum - starten som seriös öldrickare....

Tanken är att detta inlägg ska indikera start en av en serie inlägg med nerslag i min personliga ölhistoria. Ni som följt mig ett tag kommer säkerligen känna igen en del.

Jag var i min ungdom rätt rabiat alkoholmotståndare, mest beroende på att jag tyckte att vuxna som drack alkohol uppförde sig så korkat. Men som de flesta andra så insåg jag också alkoholens fördelar. Och följaktligen har jag - precis som de vuxna när jag var barn - uppfört mig mer eller mindre korkat vid fler än ett tillfälle sedan dess.

Visst hade jag druckit öl tidigare, men hemma i Sverige var ju tillgången till alkoholhaltiga drycker rätt begränsad - jag var ju trots allt bara 17 år gammal. Första öl som dracks i någon större utsträckning dracks under sommarsemestern i norra Italien 1983, men det var först drygt 2 år senare som jag blev allt mer storkonsument av öl. Också detta skedde under vistelse utomlands.

Sista oktober-veckan 1985 - för 30 år sedan - var jag för första gången till London - primärt för att titta på fotboll (22e Millwall-Carlisle 3-1 och 26e Chelsea-MUFC 1-2), men givetvis konsumerades en och annan öl, företrädesvis i pint-form på diverse olika pubar runtom i staden. Nästan uteslutande använde jag mig av den klassiska beställningsfrasen "One pint of lager, please", Fosters var det självklara valet om den fanns. Jag minns att jag testade en "bitter" någon gång, men tyckte den var lite läskig. Men under veckans sista dagar så ramlade jag på en öl från bryggeriet McEwans (uttalas MackJo(h)ans) och den lagern fastnade i mitt ölminne.
Bild lånad från bryggeriet

Ett drygt halvår senare uppnådde jag tillräcklig ålder för att handla på systembolaget och rätt snart hittade jag där en flaska från McEwans, fast denna flaska var ju ingen lager - utan en McEwans Export India Pale Ale. Knubbig brun flaska (33cl tror jag) med en avsevärt mörkare färg på ölen än den jag året innan testat i London. Men det var ju riktigt god! Flaskan och etiketten på bilden ovan (fotat på bryggeriets kontor tidigare i år) är inte av samma modell som den som såldes i Sverige.
1988 under en semesterresa till Mallorca så hittade jag en pub på det engelska hotellet som låg i närheten av vårt svenska. Där fanns bland annat McEwans Export IPA på burk.

Men sedan en längre tid tillbaka så lyser McEwans med sin frånvaro i Systembolagets sortiment - ja, hela Sverige så vitt jag vet. Men bryggeriet existerar fortfarande (annan storägare i bakgrunden) och ett antal produceras - dock inte med exakt samma namn.


  • McEwan's Export (4.5 per cent ABV)

  • The third highest selling premium ale in the United Kingdom take home market. In cans, it sold 53,000 hectolitres in 2011. In Scotland it accounts for 83 per cent of the canned premium ale market. Sometimes sold as McEwan's India Pale Ale in overseas markets.
    Bild lånad från hemsidan

    Jag får se till att få ordning på passet och boka en resa till England och shoppa lite öl (inte bara McEwans). Den svenska importören Tomp står som distributör för produkter från Wells and Youngs - men sagt var - tyvärr inget från McEwans (än).

    Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar