tisdag 29 september 2015

SBWF2015 - Alf testar Benromach-whisky

Importören Symposium kom jag in kontakt med i samband med att jag förra året hittade ekologisk whisky för första gången. Jag besökte då - 2014 - deras monter under SBWF och testade lite annan whisky från samma destilleri - Benromach.
Inför årets mässa fick jag klart för mig att de skulle ha en egen monter för just Benromach och dessutom skulle de ha fint personbesök för Skottland i form av Stuart Urquhart - som har titeln Whisky Supply Manager på Gordon & Macphail. Förutom att mingla vid montern så skulle han dessutom hålla ett antal Master Classes under festivalens första helg. Jag bokade in mig på en av dem.
Den tiden/dagen som passade mitt schema bäst var fredagen klockan 19.30, jag löste in min biljett under fredagen och fick då angivet ett av de små grupprummen i Hall 1. Jag - och en herre till - stod utanför sagda rum strax före angivet klockslag. Men ganska snart insåg vi att vi nog var vid fel lokal - för ingen whisky-provning tycktes förberedas däri. Jag lyckades få tag på en i personalen och leddes istället över till Hall 2, där provningen istället skulle hållas. Varför detta rumsbyte genomförts är jag osäker på då den nya lokalen var större än den ursprungliga och därför kändes än mer ödslig när en grupp om totalt 7 besökare (inklusive mig och min olycksbroder från hall ett) satt däri.
Alla 6 provglasen orörda.

  1. Benromach Organic 2008 43% (5YO) - Alf tycker om Organic! Lagrad i Virginal Cask, därför mindre rökig. Jag testade deras normallagrade i montern, den är lite bättre för min del!
  2. Benromach Wood Finish Sassicaia 2006 45% (9YO) - lagrad i körsbärsfat (uppfattade jag det som), men smakar en del jordgubbar.
  3. Benromach Wood Finish Hermitage 2005 45% (9YO) - här finns en släng av rökigheten igen.
  4. Benromach 10YO 43% - gillar jag!!!
  5. Benromach 100 Proof 57% (10YO) - lite väl het på alkoholen.
  6. Benromach Peat Smoke 2006 46% (9YO) - väldigt ljus i färgen, men den jag gillade bäst.

Min första Whisky-provning - någonsin, det var kul och lärorikt. Även om jag hade svårt att hänga med i svängarna emellanåt - Mr Urquhart talar fort, tyst och med bred skotsk dialekt. Men har också stor inlevelse och bra släktband i branschen generar goda kunskaper.

Jag frågade om intresset för ekologisk whisky i Storbritannien - det växer inte men det är stabilt. Precis som alla eko-producenter ligger problemet i tillgången till och mängden av "bra" råvaror gör att de endast fyller drygt 90 fat/år (i januari/februari). 2009 drabbades det av brister i produktionen av ekologiska råvaror - därför tillverkades ingen Organic det året. Men från 2010 finns en vintage-batch.


Stuart Urquhart - Benromach/Gordon & Macphail
Förutom ett glas vatten för dryck mellan de olika sorterna så fanns även detta guldkorn tillgängligt.
Äkta Speyside-vatten!

Inte för att drick rent - utan för den som ville spä ut sina smakprover med någon/några droppe/droppar av äkta Speyside-vatten.

I Sverige finns det ett hyfsat utbud från Benromach på systembolaget. Och om du besöker Stockholm Beer & Whisky Festival i år så finns deras monter i Hall 1 - väl värt ett (eller flera) besök.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar