måndag 24 augusti 2015

Ölsmakning i Gamla Stan

Jag har stött på Erik ute på krogen vid minst två tillfällen, ömsesidigt följer vi varandras aktiviteter på Untappd och Instagram. Det var genom den sistnämnda som jag för någon vecka sen fick en inbjudan till att deltaga i den "Ölsmakning - tillfälliga nyheter små partier" som han tänkte ordna. Då jag missade skribentprovningen av denna månads släpp så hakade jag givetvis på.
Ett evenemang var upplagt på Facebook (där jag inte "kände" honom) och snart var jag medlem i den event-gruppen. Bland det många (drygt 40 stycken) namnen på gästlistan så var det väl egentligen bara ett namn som jag kände igen - Emelie hade jag också stött på i krogmiljö och Untappd.

Via arrangörens kontakter i krogvärlden så fick vi också möjligheten att låna en uteplats i anslutning till krog i Gamla Stan, istället för den ursprungligt tilltänkta lokalen (privat bostad på söder.
Det var ju inte alla inbjudna som tackade ja - vi blev ett lagom gäng på 9 personer (inklusive mig och en gäst som jag bjöd in). Vi delade broderligt på inköpskostnaden - antingen via swish eller kontanter.

De ölen som skulle testas släpptes på systembolaget samma dag, totalt 11 stycken flaskor av blandad karaktär och ursprung - en gemensam nämnare var en genomgående rätt hög alkoholhalt.
Första ölen!
En snabbgenomgång av vilka öl som ingick och mina korta omdömen om dem samma.
  • Browerij de Glazen Toren Cuveé Angelique - en väldigt färsk (buteljerad 1 månad tidigare), men ändå en bra belgare.
  • La Rulles Trippel - jag gillar ju Rulle - men trippeln funkar bara sådär. Inte dålig på något sätt.
  • St Eriks Peach IPL - doftar väldigt mycket - och gott - persika, men smakmässigt blir det inte lika angenämnt. Får en lätt kemisk ton då lagern inte direkt gifter sig med frukten.
  • Pöhjala Baltic Notorious IPA 3 - tidigare otestat bryggeri (som var i stan dagen innan), men om detta tycker Alf mycket. Kommer definitivt köpa.
  • Lagunitas Equinox - nej, den funkar inte alls hos mig.
  • To Öl Sur Amarillo -  lite för mycket syrlighet för min del, andra tyckte tvärtom.
  • Evil Twin Ashtray Heart - namnet är ju måttligt inbjudande, och ölen ger inget positiv första intryck.
  • Omnipollo Yellow Belly - mer lättdrucken nu jämfört med förra året, mindre jordnötssmör - en öl av god Henok/Kalle-kvalitet.
  • Dugges Ethiopia Gedeo - mycket kaffe! Det funkar för mig.
  • Lagunitas Gnarley Wine -  en ok Barley wine, med lite överraskande inslag av kryddighet. Lite tunn kan jag tycka, men det går ner.
  • Great Divide Barrel Aged Old Ruffian - den 2-siffriga alkoholnivå är väldigt påtaglig - både i doft, smak och priset. Kan nog bli bättre av något år i garderoben. Färsk är den inte riktigt min grej.
    Dr Erik
Under den tidiga kväll så dök vår "värd" (Johan) upp med en liten surprise ur sin privata samling - 1 burk av den svåråtkomliga och därför också mytomspunna Heady Topper från The Alchemist. Den fördelades jämlikt i glas (ska ju tydligen helst förtäras direkt ur burken.....).

Upphälld och klar för avsmakning
Jag hade givetvis hört talas om hypen, och blev nog lite besviken - den var ju bara riktigt bra.

Kvällens favorit - Notorious IPA 3
Men kvällens favorit för min del var TIPA från Estland - Notorious IPA 3 från Pöhjala Baltic. Inte bara på grund av lågt ställda förväntningar, det är en riktigt bra öl - men man får passa sig då den ligger på dryga 12% abv.

Gänget

Stort tack till övriga deltagare, Erik som fixade både ölen och strukturerade själva kvällen och ett extra stort tack till Johan som härbärgerade oss på "sin bakgård" (+ en öl).

Jag och delar av övriga sällskapet drog sedan vidare till BrewDog Bar Kungsholmen, där Magic Rock hade tagit över delar av fatanläggningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar