måndag 20 juli 2015

Med fokus på ekologisk öl - recension #111 - Dalalager


Tidigare i år dök den plötsligt upp på fat i Stockholm - Dalalager som är Oppigårds första 100% ekologiska öl.
Jag hann med att testa den några gånger innan den tyvärr försvann. Jag utnämnde den då till "Den godaste svenska ekologiska ölen jag druckit", men hur funkar den nu på flaska?

Innehållsmässigt så finns det Pilsner-, Münchner- och Chrystalmalt - allt givetvis ekologiskt. Likaså de två humlesorterna - Cascade och Saphir.

Från och med den 1/6-2015 så finns den numer tillgänglig i beställningssortimentet på systembolaget. Men den finns också på plats i några få utvalda butiker, plus de butiker som i övrigt tar hem den - bland annat min närmaste butik! Använd sökfunktionen på SBs hemsida för att se din närmaste butik.

BRYGGERI; Oppigårds
ÖL; Dalalager
TYP; Vienna Lager
NATIONALITET;  Sverige
BATCH;
FÖRPACKNINGSDATUM;
BÄST FÖRE; januari 2016
IBU; 20
ALKOHOL; 5,2%
FÖRPACKNING; Flaska
VOLYM; 33cl
PRIS; 17,90 kronor (54,24 kr/liter) - säljs bara i kollin om 24 flaskor
INKÖPSSTÄLLE; Systembolaget Kungsholmstorg
INKÖPSDATUM; Samköp i början av juni - jag köpte 4 flaskor
TESTDATUM; 2015-07-17 - på jobbet, efter kontorstid givetvis.

GLAS: Oppigårds (höga raka), lite för högt, men det är behagligt att använda och genererar bra höjd på skummet.
Läser om och dricker!

DOFT: Malten är det som är mest framträdande, som en limpa bakad med öl-vört. (6 av 10)

UTSEENDE: Ljust bärnstensfärgad och glasklar, med storbubbligt vitt skum. (4 av 5)


SMAK: Även här regerar maltigheten, med små inslag av citrus och knäckig kola. (6  av 10)

 

MUNKÄNSLA: Ok kolsyra och med en lagom beska, men lämnar inga stora spår efter sig. (2 av 5)


SAMMANFATTNING: Jag är långt ifrån lika lyrisk nu som jag var första gången (då på fat) men det är en snygg lager med rena smaker. Som vanligt spelar det ekologiska in en del för mig personligen, men detta är ändå en bra ekologisk lager. (13 av 20)

GENOMSNITTSBETYG: 31 av 50 (3,1 av 5)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar