lördag 11 juli 2015

Med fokus på ekologisk öl - recension #109 - Saison Dupont Biologique

Det var rätt länge sedan jag senast skrev en "renodlad" recension, nu - precis som senast - så blir som en del i inläggsserien "Med fokus på ekologisk öl". Detta är andra recensionen på 2 dagar.

Saison Dupont har tidigare funnits i standardsortimentet och när det plockades bort därifrån uppstod viss oro ibland ölnördar. Sedan en tid tillbaka finns nu istället en annan Saison från Brasserie Dupont, denna gång ekologisk - eller Biologique som Vallonerna själva säger.
Jag testade den på skribentprovningen tidigare i år och förälskade mig omedelbart. Även om jag gillade standardversionen - så var den inte så speciell att jag saknat den i sortimentet direkt. Jag påstår inte att Biologique är "bättre" än den konventionella versionen, eller?

För den som vill läsa mer om ekologisk öl så finns det en artikel i senaste numret (#10) av ölmagasinet c/o Hops. Likaså i det senaste numret av Maltesen (medlemstidning för Svenska Ölfrämjandet). Ingendera är dock skriven av mig, men nog så läsvärda lika fullt.



BRYGGERI; Brasserie Dupont
ÖL; Saison Dupont Biologique
TYP; Saison
NATIONALITET; Belgien
BATCH; L15053A 14:29:50
FÖRPACKNINGSDATUM; 2015

BÄST FÖRE; 03/2017
IBU; (låg/medel)
ALKOHOL; 5,5%
FÖRPACKNING; Flaska (grön, med champagne-kork)
VOLYM; 75 cl
PRIS; 54 kronor ( 72 kr/liter)
INKÖPSSTÄLLE; Systembolaget Sundbyberg, Landsvägen
INKÖPSDATUM; 2015-07-08
TESTDATUM;  2015-07-11

GLAS ; Teku, funkar mycket bra.




DOFT  Jag förväntade mig inte inslagen av exotiska frukt, mer självklara är de torra örterna och stickig citron. En stark och mycket angenäm doft.
(8  av 10)




UTSEENDE I can sum it up to you with one word - vacker! Mörkt aprikosgul med påtaglig grumlighet - dock ingen överdriven jästfällning. Skummet är väl tilltaget och glänsande snövitt, men med en konsistens som tunnvispad grädde. En magnifik syn.  (5 av 5)



SMAK Också här finns en del ananas, men mera traditionellt uppbyggd i övrigt - formbröd smaksatt med örtsalt och citrussaft. En välbalanserad beska gör det hela väldigt välsmakande. (7 av 10)


MUNKÄNSLA Inte någon stor öl, men lämnar en känsla av stort - om inte långvarigt - avtryck över min tunga och upp i gomen.
(3 av 5)


SAMMANFATTNING En ruskigt prisvärd flaska, för dryga 50-lappen får jag en ekologisk saison av mycket hög kvalitet. Mycket lättdrucken, men ändå med den stiltypiska karaktären - en sommaröl som jag kommer njuta av länge än! Trots blötväder (under ett regnuppehåll) och normal svensk sommarvärme valde jag att inmundiga ölen delvis utomhus. Det går det med!
(18 av 20)


GENOMSNITTSBETYG  41 av 50
(4,1 av 5)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar