lördag 25 juli 2015

Alf testar - min första Growler.

Growler är inget nytt i ölvärlden, men vi i Sverige har fram tills i onsdags (22/7-2015) varit skyddade från detta fenomen. Men så dök det plötsligt upp en blänkare på Facebook, Malmö Brewery skulle börja sälja growlers!
När jag läste det så satt jag i baren på BrewDog Bar Kungsholmen, när jag visade artikeln för bartender Tom började han att himla med ögonen och sucka tungt. Det visade sig att de hade liknande planer, men med start först som på fredagen.

För den som inte vet vad begreppet "Growler" står för; en tom flaska fylls på från ditt val av någon fatöl på din restaurang, försluts och du får köpa med dig den hem. Här i Sverige begränsas urvalet av det faktum att bara systembolaget får sälja starköl för hemtagning - så än så länge blir det endast lätt- & folköls-Growlers från svenska pubar. Förutom Malmö och Stockholm så vet hag att också BDB Göteborg säljer Growlers, det lär dyka upp fler misstänker jag.

Jag funderade aldrig på att åka ner till Malmö, utan inväntade premiären på BDBK istället, och på vägen hem (från en liten krogrunda på söder) så stannade jag som vanligt tiĺl där. Testade dagens hoptinator - Magic 4:21 Raspberry & Vanilla Smoothie (minst lika bra som den vanliga) och köpte sen en Take away-flaska (1000ml) av Unperial Stout på 3,4% från Beerbliotek/Dugges.


Urval av mitt eget ölbibliotek i bakgrunden.

En riktigt bra stout med bra karaktär, det får bli att fylla på en flaska till!

Slänger in en bild på Magic 4:21 - Hoptinated!



Vi får väl hur länge det dröjer innan vi i Sverige kan köpa med oss valfri fatöl (oberoende av abv) hem från krogen.....



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar