måndag 6 juli 2015

Adelsö Ölfestival 2015

Inser plötsligt att jag inte har publicerat detta "gamla" inlägg.

En liten ölfestival ute på Adelsö, den varade i 2 dagar - jag hade bara möjlighet att närvara första dagen. Men det höll på att ta slut innan det ens hade startat för min del. Jag hade bokat in mig på busstransport till och från festivalen, efter vissa problem lyckades jag lokalisera morgonbussen från Brommaplan. Stigen som ledde från busshållplatsen till festivalområdet var dessutom försåtminerad med (gamla) koblaffor. Väl på plats utanför festival-området höll jag på att få både nästipp och stortå avklippt av plötsligt fallande metallgrind.

Men väl inne på området så infann sig snart ett behagligt festivallugn, delvis beroende på att allt inte var riktigt färdigställt, några utställare var inte plats och andra mixtrade fortfarande med fatölsanläggningen. Men det passade ändå mig rätt väl, fick tid att närmare undersöka lokalerna och närområdet. Det var inte allt för många besökare på plats i detta läge - fredag klockan 12.30 och vartefter deras antal ökade så var det nästan uteslutande nya bekantskaper.

Kostigen - med tydliga spår av tidigare invånare!
Festival-glaset än så länge oanvänt, med ölbiljett i botten.
Solsken, första ölen - folköl från arrangören.
En mörk lättöl från grannarna i Nyckelbydal.
Lite starkare, lika mörk och ändå godare!
Pristagare!
Ny bekantskap, mixen av NZ och Ekerö är spännande
Vilken Adelsö-öl är detta - minnet sviker mig....
Festival-vimmel avspeglat. Ölen (från NKB) var sådär....
En trevlig liten festival, som ändå led av vissa infrastrukturella och logistiska barnsjukdomar, i alla fall första dagen. Fördelen med det låga besöksantalet under första dagen var att de 2 bajamajorna inte var överbefolkade. Lastpalls-pissoaren i det fria var ju också ett intressant inslag. 

Av den omtalade marknaden som skulle köras samtidigt med festivalen märktes just ingenting denna fredagseftermiddag. Lösningen med busstransport av festivalbesökare till och från Brommaplan såg bra ut på pappret, men funkade väl sådär i verkligheten. Fanns dessutom SL-bussar som körde samma sträcka..... 

Men bortsett från detta så var det som sagt var en mysig festival, lagom antal utställare - några som dessutom hade väldigt lokal anknytning. Mycket kul att äntligen få träffa Göran och Maria - paret bakom favoriten Bryggeri Nyckelbydal - som dessutom serverade några av festivalens bästa (prisvinnande) öl. Nya bekantskaper för min del blev både Roslags Näsby och Nordic Kiwi Brewing, NKBs chili-stout var mycket god. 
Jag käkade thai-mat från lokal food-truck, klart godkänd kyckling-spett med jordnötssås.

Jag hoppas att de kör också nästa år, för jag ser framemot det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar