måndag 25 maj 2015

Ölbloggstafett 2015 - nu har den startat.

För ett tag startades en debatt på Facebook med anledning av en recension av en svensk industri-pilsner, många tyckte den var lite väl överväldigande positiv (var det ett beställningsjobb?). Själv tyckte jag att det fanns en del tveksamheter i texten. Recensionen verkar nu ha tagits bort (även om länken finns kvar så funkar den inte).
Samtidigt startades ett upprop på Facebook bland medlemmar i Skandinaviska Ölskribenters Förening. Vi borde gemensamt göra en  insats för att visa upp exempel på "bra öljournalistik" - vilket ju var en av grundorsakerna till att föreningen från första början startades. 
Initialt diskuterades ett upplägg där alla skulle skriva ett inlägg vardera, samma dag - ölets dag den 3e onsdagen i juli föreslogs.

Men ursprungsinläggets referenser till recensionen bemöttes inte bara med glada tillrop, det skapade en ganska infekterad stämning mellan några av föreningens medlemmar.  Till slut handlade inläggen i uppropet bara om detta istället för det ursprungliga tanken.

Det var slutligen Magnus Ofiltrerat Bark som startade en ny tråd där en bloggstafett skulle startas. Vår norske kollega Knut Albert blev först med att anmäla intresse för att deltaga och fick därmed också hedersuppdraget att skriva stafettens fösta sträcka - i ämnet "3 minnen från tiden innan jag själv drack öl". 
Det inlägget är nu publicerat och pinnen är överlämnad till Stefan Ölsvammel Björnsbacka, som på fredag ska publicera ett inlägg i ämnet "Den perfekta ölpuben".

I nuläget är vi sju stycken medlemmar som står med på startlistan för stafetten. Jag står lite längre ner på listan och kan ju därför förbereda mig lite grand, men jag vet ju inte vilket ämne jag får (tilldelas mig av den personen närmast före mig i samband med publiceringen av dennes inlägg). Därför har jag så sakta börjat fundera över ett bra ämne för min pinnöverlämning. Den personen har jag träffat i verkligheten vid bara ett tillfälle (förra året) och därför har jag bestämt mig för att smygläsa lite på dennes media - för att kanske hitta ett lämpligt ämne.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar