måndag 9 mars 2015

Alf testar Spiegelaus nya Wit-glas

Formmässigt påminner glaset en hel del om de 2 senaste specialglasen från Spiegelau, till och med räfflorna i den nedre greppdelen (mer som stout- än IPA-glaset), denna del är dock lite smal, vilket gör glaset mindre greppvänligt.

Vikt; 185 gram
Höjd; 17 centimeter
Volym; 50 centiliter

Stilen WIT är inte särskilt vanligt förekommande i min ölkasse och den enda Wit-ölen jag hittade var Hoegaarden Wit Blanche (som jag är rätt måttligt förtjust i) och den ölen passar nog bättre i sitt egna Tumbler-glas. Men glaset är snyggt och ändå rätt funktionellt för ändamålet, jag tömde det med viss behållning.

Glaset var ett varuprov från Sejdelshoppen - tack för det.
Made in Germany
Jag vill gärna ha skummet upp till kanten......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar