torsdag 16 oktober 2014

Systembolaget släpper lös!



Systembolaget har ju förändrat sina rutiner för nyhetssläpp, istället för som förr bara 1 släpp/månad (9-10 månader/år) så dyker det nu upp utspritt över flera släpp - åtminstone några månader. Oktober månad har ett mycket intressant "mitt-i-månaden"-släpp, med flera spännande samarbetsöl - helsvenskt, nordiskt och crossover-atlantic.

Som vanligt jag väljer att plocka ut de som jag tänker mig att införskaffa.

  • All In Brewing åkte till Norge och besökte Lervig för att brygga en Imperial Porter - kan bli hur bra som helst tror jag!
  • Oppigårds och Närke - a match made in heaven! Två av Sveriges allra mest klassiska hantverksbryggerier slår sina påsar ihop och brygger en klassisk hefe-weizen vid namn Ädelweiss. Borde kunna bli ruskigt bra.
  • Amager har under CBC (Copenhagen Beer Celebration) funnit mycket spännande samarbetspartners från Amerika, nu kommer resultatet till Systembolaget i form av Orange Crush Session IPA (Amager/Cigar City) och Shadow Picture DIPA (Amager/Grassroots).
  • Sierra Nevadas årligen återkommande Hoptimum är ett säkert kort. En humlig DIPA bryggd med riktiga kottar.

Lite mindre lättillgängliga (bara i vinkällarbutiker) blir följande öl, alla i STORA flaskor.

  • Alesmith Horny Devil - belgisk öl, bryggd i USA
  • Gulden Draak Brewmaster's Edition - lagrad på whiskyfat.
  • Lost Abbey 10 Commandments - brettad årgångsöl.
För en mer komplett förteckning - för detta är ju inte allt - över de öl som släpps imorgon (fredan 17 oktober 2014) besök till exempel Ölsvammel.

2 kommentarer:

  1. Oppigårds och Närke kunde avsmakas under SBWF. En klart godkänd öl. Hasse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har för mig att Oppigårds bryggt en Ädelweiss tidigare (som jag minns som bara ok), osäker på om det är samma öl.....

      Radera