måndag 6 oktober 2014

SBWF2014 - Ett gruppsamtal under ledning av Greg

Viss köbildning i värmen utanför Karossen
Greg Koch är den lätt mytomspunnen grundare av Stone Brewing Co, San Diego, USA. Men precis som många andra (inklusive yours truly) så började också han sin ölbana i lagerträsket. Det vill säga fram tills dess att han 1986 (i LA) av en ren slump ramlade på en öl från Anchor Steam, bryggeriet som la grunden för Craftbreweries i USA. Det var ett rätt bryskt - om än välbehövligt - uppvaknande, som väckte hans intresse för att brygga egen öl.
Det dröjde dock ytterligare 10 år innan han - tillsammans med kollegan Steve Wagner (som han träffade första gången på en ölskola) - gick från hembryggning till att starta ett "riktigt" bryggeri. Detta i samma veva som den första "craftbeer-bubblan" sprack, det var många i branschen som skakade på huvudet när de startade sin verksamhet.

Men 18 år och ett stort antal mer eller mindre klassiska ölprodukter senare sitter han i konferenslokalen Karossen och snackar öl i allmänhet och Stone-öl i synnerhet med ett gäng glada festival-besökare.

I glaset så bjuds vi under detta timslånga Master Class-samtal på "endast" en (1) öl - en purfärsk (buteljerad för 1 vecka sedan) ENJOY BY 10.30.14 IPA, men det räcker gott och väl.

Gregs magiska händer över IPA på is!
Även om konversationen går lite trögt initialt så får Mr Koch snart igång en hyfsad kommunikation med oss deltagare, även om det fortfarande mest rör sig om Q&A, men frågorna är välformulerade och ger honom goda möjligheter att berätta om sitt bryggeri.

Många frågor gäller givetvis det kommande bryggeriet i Berlin, Tyskland. Bland annat framkommer att också Sverige initialt fanns med i tankarna som etableringsland för Europa-satsningen. Men de lyckades inte hitta lokaler som överensstämde med deras specifikationer.
Nu (färdigt om cirka ett år)  hamnar istället bryggeriet strax utanför västra Berlin, ett projektet som tog sin början i oktober 2010. Fördelen med ett bryggeri på denna kontinent är ju självklart den förkortade leveranstiden, något vi i Sverige kan se framemot - riktigt färska Stone-öl i butikshyllor över hela landet.
  • Där kommer bland annat finnas en Bier-garten - liknande (större) den Beer-garden som finns i San Diego - med stort antal (ca 800) sittplatser, både inom- och utomhus. 
  • All mat som serveras kommer att vara 100% ekologisk, precis som i USA. 
  • Ölen som kommer att bryggas är samma öl som bryggs i San Diego, det är till och med deras egen personal som kommer att sköta bryggningen. 
Med tanke på deras satsning på ekologisk mat så ställde jag frågan huruvida de tänker sig att brygga någon ekologisk öl. Svaret blev att viljan finns men han ser i nuläget inte riktigt möjligheten att använda 100% ekologiska ingredienser, delvis används redan nu vissa ingredienser. Men kanske än mer i framtiden.

Han lyssnar emellanåt
Stones första öl - en Pale Ale - var deras deras storsäljare fram till 2004, de första 100 lådorna (á 24 flaskor) skickades ut till återförsäljare utan alltför stora förväntningar, men de sålde slut på några veckor. Nu har andra mer humlestarka öl tagit över.
Vi fick en gedigen bakgrund kring uppkomsten av Ruination, den härstammar ju i deras årliga jubileumsöl som bryggdes första gången 1997, mer sitt ursprung i deras IPA fast i en upp-hottad med mer humle. Och så fortsatte det varje jubileumsår fram tills 2002, nu hade humle-nivåerna nått såna mängder att de sabbade smaklökarna - därav det nya namnet. Men så här dussintalet år senare så är ju Ruination jämförelsevis inte lika extremt humlebombad och tankar finns tydligen på att ändra namnet.
Blixtat foto med vit bakgrund, blev förvånansvärt bra......

Greg pratade om ett bryggeri kommer att startas också på USAs östkust, så visst finns det intresse för Stone-öl. Han klargjorde med orden "Never Sell Out!" att han aldrig kommer att sälja sitt bryggeri, han överlämnar det till sina närmaste medarbetare (han har inga egna barn) när han väl "slutar". Han funderar på att skriva ett lagligt bindande dokument där det framgår att försäljning till utomstående (investmentbolag och STOR-bryggerier) är absolut förbjudet.

Tack till Greg Koch, Jugge, Great Brands och SBWF för ett mycket trevligt arrangemang.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar