torsdag 9 oktober 2014

Med fokus på ekologisk öl - ett studiebesök hos Humlegårdens ekolager


Lånad från Humlegårdens Ekolager hemsida

Efter mitt studiebesök hos Stockholm Brewing häromveckan så dök tanken upp att också besöka den firman som levereras både råvaror och utrustning till hembryggare och småbryggerier runtom i Sverige. Dessutom är ju delar av deras sortiment ekologiskt och därför passar de ju in min inläggsserie "Med fokus på ekologisk öl.....". 
Via mail så gjorde jag upp om dag och klockslag och tisdagen den 7 oktober gav jag mig i väg med pendeltåg upp till Rotebro.
När jag väl stiger av tåget så slår mig tanken att det ju i just Rotebro finns en jästfabrik, finns det någon koppling till jästen som säljs från Humlegårdens ekolager? (Nej, det finns ingen koppling, fabriken gör bagerijäst!).
En kort bussresa senare och jag är framme i ett rätt ödsligt industriområde. Enligt reseplaneraren (SL) så skulle det var 200 meters gångväg från busshållplatsen till Bergkällavägen 28, min promenad blev avsevärt längre än så innan jag slutligen hittade varumottagningen på baksidan .

Det är skönt att få komma in från regnet och inne i den stora lagerlokalen möts jag av den klassiska stalliknande bryggeridoften - dock inte fullt lika tung som den kan vara i bryggerier.

Korta fakta om Humlegården Ekolager

  • 1992 – hembryggarna Svante Ekelin och Eva Fahleson Ekelin startar Humlegårdens ekolager hemma i sin källare i Ekskogen, Vallentuna (norr om Stockholm), där de säljer utrustning och råvaror till hembryggare i Sverige.
  • 2004 – verksamheten har blivit för stor för källaren, och det flyttar ut i ett nybyggt hus alldeles intill.
  • 2010 – januari, Peter Högström blir den första anställde
  • 2010 - oktober. Flyttar in i en lagerlokal (700 kvadratmeter) i ett industriområde strax norr om Vallentuna. 
  • 2013 – flyttar verksamheten till större lokaler i Breddens industriområde, Sollentuna. 2000 kvadratmeter med högt till tak!
  • 2014 – verksamheten blir eko-certifierad 
  • 2014 – nu arbetar sammanlagt 20 personer (heltid) + några timanställda inom verksamheten
Jag pratar med Peter Högström som jobbat hos HE sedan 2010. Han har en bakgrund som kemist men det är framför allt hans insatser inom svensk hembryggning som ledde honom till anställningen hos HE. Han har varit hembryggare sedan 1995, stolt medlem av Svenska Hembryggareförening (tidigare också ordförande) och vunnit hembryggar-sm ett antal gånger.

För hemmabruk
Humlegårdens Ekolager säljer utrustning, rengöringsprodukter och råvaror/ingredienser (Malt, Humle, Jäst) till framför allt svenska hembryggare, men även ett antal medlemmar av den växande gruppen av svenska hantverksbryggerier handlar härifrån. De har även en liten andel kunder utomlands, primärt norden men någon exotisk ströbeställning från Australien har faktiskt dykt upp. Även några av de stora bryggerierna handlar ibland specialvaror härifrån, men det är undantagsfall (även om inte HE nekar någon). Det händer att folk som inte är i ölbryggarbranschen handlar diverse specialutrustning, men det är väldigt ovanligt.
Det finns ju andra firmor med liknande försäljning, men Peter ser inte dem som konkurrenter, snarare samarbetspartner. Flertalet är dessutom återförsäljare av HEs produkter.

Råvaror packas för leverans till återförsäljare

Bland de utrustningar som säljs från HE så allt från det enklaste bryggverket för nybörjaren upp till ett 200-liters system för kommersiellt bruk.

Ungefärliga priser;
·         Bas – 6 000 kronor
·         Avancerad – 14 000 kronor
·         Microbryggeri 200 liter – 120 000 kronor

Lite större bryggutrustning

I sortimentet så finns ett antal produkter som är ekologiska, andelen är ca 10% - men det kan skifta en del beroende på tillgången på malt och humle ute i världen.
Problemet med ekologisk produktion är ju omställningen från konventionell odling till eko-odling. Det finns en hög – och växande - efterfrågan på humle/malt i allmänhet, och rimligtvis borde behovet av ekologiska råvaror öka då intresset för ekologiskt växer för livsmedelsprodukter i stort. Men så länge det inte finns några garantier från varken mellanhänder, slutproducenter eller konsumenter – så är ju risken att övergången till ekologisk odlingen slår bakut rent ekonomiskt.
I Sverige finns ännu så länge ett fåtal stora producenter, mycket beroende på att klimatet inte är ultimat för humleodling.

Högt till taket!

Bland de rengörings- & desificeringsprodukter som säljs från HE så hittar jag ingen direkt miljömärkning  – dock anges (från producenten) att de inte är skadliga för miljön. http://shop.humle.se/utrustning/

Under Stockholm Beer & Whisky Festival med Taste Experience 2014 så hade HE en nybryggarmonter inne i Cuisinen tillsammans med några av sina kunder (bland andra Stockholm Brewing, Sundbybergs Köksbryggeri och Barlingbo bryggeri). Mycket trevligt arrangemang tycker jag, hoppas se någon liknande konstellation också nästa år!


Jag fick också en direkt anmodan från Peter att besöka hembryggarföreningens höstträff som går at stapeln nu på söndag (12/10) i Rågsved med start 13.00. Det är inte helt otänkbart att jag dyker upp där - vi kanske syns!

När jag lämnar HE (ut genom den vanliga entrén) så är det knappt 50 meter till busshållplatsen, men det är så dags då det!



Stort tack till Humlegårdens Ekolager och inte minst Peter för att jag fick besöka er verksamhet!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar