fredag 2 maj 2014

Vi hade tur med vädret - också! Eller 27 timmar i Växjö



Ska försöka sammanfatta mina upplevelser inför, under och efter Växjö Ölfestival 2014, det blir nog 2 inlägg.

I mitt ursprungliga upplägg var tanken en kort dagsvisit i Växjö med hemresa till Stockholm på kvällen, men vartefter utställarnas öllistor började rulla in så insåg jag rätt snart att jag skulle bli tvungen att övernatta för att "hinna med allt". Som tur var hade jag inte köpt några tågbiljetter i förväg - allt bokades/betalades fredagen den 25/4, inklusive hotellrummet. Det blev att packa en övernattningsväska - jag funderade på att packa ner ett par shorts, men valde att ta med en lite varmare tröja istället. Den tröjan kom väl till användning på den svala lördagsmorgonen när jag startade min färd mot Växjö.

Klockan 06.21 skulle tåget avgå från Stockholm Central, jag fick lov att hoppa på nattbusslinjen för att hinna dit i god tid innan avgång - även om real-tidsskylten vid busshållplatsen hotade med förseningar så kom både bussen och jag fram i tid.

Ska jag verkligen stiga av i Alvesta?


Väl framme i Växjö - via tågbyte i Alvesta - så önskade jag att jag ändå packat ner ett par shorts (utrymme fanns), för nu (strax före 10 på förmiddagen) var temperaturen avsevärt behagligare. Ett orosmoln var onekligen det faktum att mitt mobilbatteri var på väg att ladda ur.  Skulle jag hinna ladda om det innan festivalen startade klockan 12.00. Jag lyckades fixa tidigare incheckning än väntat och väl på rummet så var det bara att plugga in laddaren och hoppas på det bästa.
Medans mobilen fick vila upp sig på hotellet tog jag mig en promenad på stan, dels för att rekognosera var själva festivalen skulle gå av stapeln - KÖK 11, som ju ligger en bit utanför innerstan. Men också för att göra ett studiebesök på systembolaget. Inte för att jag hade några akuta behov av bolagsbira, utan mera för att botanisera över utbud och se om det finns några lokala förmågor som inte finns lättillgängliga i min butik. Nu hittade jag 2 stycken otestade från Kallebryggeriet, Blot och Kung Inge.
Hann också med ett kort besök på den KRAV-märkta krogen Kafé de luxe, men av den tänkta lunchen blev inget då de inte serverar lunch (bara frukost/brunch-buffé) på helgerna, däremot blev jag rätt impad av dryckeslistan och planerade därför in ett besök där på vägen hem från festivalen.

Väl tillbaka på hotellet kunde jag glatt konstatera att batteristapeln var fulltankad igen och glad i hågen kunde styra kosan mot det gamla regementet utanför Växjö. Till stöd hade jag en karta och som den vana orienterare jag är så var det inga problem att hitta (typ raka spåret). Jag valde dock en annan väg, istället för den myllrande Storgatan så valda jag den avsevärt mindre tätbefolkade/trafikerad Sandgärdsgatan som löper parallellt. Men när jag väl passerat Oxtorget och därmed lämnat City så fick det bli Storgatan. Men det var lite längre än jag förväntat mig och jag började oroa mig för att jag skulle missa stora öppning klockan 12.00. 
När jag väl nådde fram så hade jag 5 minuter till godo!
Bland de spridda massorna som redan köade utanför entrén så kända jag inte igen någon av de ansikten som jag normalt ser på de ölevents jag besöker. Strax innanför entrén (efter uppvisad biljett) så möttes jag av festivalgeneralens glada hustru - jag tror att hon kände igen från när vi sågs på SBWF i höstas. Sen var det dags att ställa mig i dagens andra kö - till den Belgiska Baren för att lösa in mina betalkvitton mot ölbiljetter - 3 gånger 200 kronor, det visade sig räcka precis!

Lokalen bestod av 2 stycken utställningshallar och en mycket användbar uteplats, den hade ju varit mindre användbar vid mer normalt april-väder. Nu var det nästan så att jag lämnade uteplatsen för att gå in och svalka mig....

Någonstans mellan sammanlagt 5-600 biljetter släpptes inför/under festivalen och det blev aldrig direkt knökfullt och köigt, kanske finns det utrymme för att öka på antalet besökare till nästa år. Förutom uteplatsen så fanns ett antal sittplatser också på insidan, jag gillade soffgruppen i fönsternischen (bredvid Åre Bryggcompagnis monter) - där hittade jag ett exemplar av tidningen Smålandsposten som hade en lördagsbilaga med ölinriktning. Bland annat en intervju med en av herrarna bakom det kommande bryggeriet Trädskogens Bryggeri.


Något som skulle kunna förbättras till nästa festival är sköjlstationerna - 2 stycken bord med några vattenkaraffer och en slatthink.


Äntligen ett passande ändamål för denna hink!

Nu fanns det möjlighet att spola ur glaset inne på någon av de 6 toaletterna (inga kö-problem där vad jag såg), för jag vill gärna kunna skölja ur mitt glas ordentligt några gången under en festival som pågår 12 timmar.

De knappa 20-talet utställare var jämt fördelade över de 2 lokalerna, förutom öl så fanns här också litteratur i form av bokbord hos blogg/web-shopen Beer & Beyond, glas i både konstform och dricksform och korv från Stensåkra - vars produkter jag förälskade mig i under SBWF2013. Det fick bli 2 stycken Ramslökskorvar med senap till lunch tillagad i Kök 11s kök!.
En av 2 korvar, med K:rlek i glaset
Senare på eftermiddagen blev det middag i form av Högrevsburgare med klyftpotatis - riktigt god och till efterrätt en Limecheescake med jordgubbe och björnbärskompott på.
Efterrätt med en halv-idiot från Dugges
Just kombinationen mellan ostkakan och Dugges kejserliga Porter gjorde mig smått euforisk, bland det godaste jag smakat i den formen!

Det rullade på med trevliga möten med lokalbefolkningen, för det verkade som att de flesta festivalbesökare var från trakten, många av dem inte såna som vanemässigt dricker öl i allmänhet och hantverksöl i synnerhet, men genomgående var de som jag pratade med mycket positiva till sin festivalupplevelse - inte sällan deras första.
Men framåt sju-snåret började jag känna det rätt intensiva ölintaget och tyckte att behövde ta mig lite extra luft - utan att för den skull avsluta kvällens äventyr. Det blev en tur tillbaka in mot stan och ett besök på COOP-butiken vid Oxtorget, där jag köpte mig ett eget exemplar av Smålandsposten och lite alkoholfri dryck och vände sedan tillbaka mot Kök 11.
TV4 gillar ju sin lokala tv...... ;)
Det blev några öl till innan jag strax efter klockan nio avslutade min sista festivalöl - en Bengali Tiger från Sixpoint. Och återigen styrde stegen mot Stadshotellet.
På vägen hem blev det ett kort återbesök på Kafé de luxe, där en Spontanpeach (på fat) från Mikkeller inköptes - men jag  "orkade" inte hela, trots att den var god.
Väl inne på hotellrummet insåg jag att festivalglaset nog blev kvarglömt på staketet runt festivalens uteplats, jag fick inte med mig det hem i alla fall. Inte för att jag saknar ölglas, men just detta festivalglas var behagligt att dricka ur och har en ruskigt snygg logga, men shit happens!

Vaknade dagen efter utan några påtagliga spår av alkoholintaget kvällen innan och efter frukost tog jag mig en promenad runt (inte hela vägen) Växjösjön.
Resan hem blev inte utan äventyr kan jag säga, vilket bland annat gav det med sig att jag fick äran att helt oplanerat och utan giltig biljett fick åka Krösatåget och dessutom tack vare det fick se Gemla Station!
Den småländska metropolen - Gemla

I nästa del så blir det en mer gedigen genomgång av ölen jag drack under festivalen och fler bilder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar