måndag 7 april 2014

IPA-glass på Söder

Det blev en härlig fredags after work i förra veckan. Solen sken skoningslöst när jag gav mig av från jobbet och styrde kosan mot Timmermansgatan. Det var dags att köpa mig årets första glass - i samband med mitt premiärbesök på 18 Smaker glassmakeri.

Det var givetvis inte bara det vackra vädret som lockade fram min längtan efter en svalkande glass, snarare det faktum att det utlovats IPA-glass, och dessutom 100% ekologisk sådan.

Butiken är rätt liten och har sittplatser vid 2-3 bord inomhus (ingen uteservering än), i kön framför mig står både vuxna och barn. I frysskåpet direkt innanför dörren finns ett fåtal förpackningar av framför allt Lakritsglass (ej ekologisk). Men i den långa glasmontern till vänster finns dubbla rader av välfyllda glassbytter med skiftande innehåll och färg. Det tar ett tag innan jag hittar min bytta, den har dessutom oroväckande låg innehållsnivå av den blekt gulbeigea IPA-glassen. Men som tur är så finns det kvar av den när det väl blir min tur att beställa. Jag väljer att köpa en (stor) kula (25 kronor) och tar den i en liten bägare med liten röd plastsked/spade att äta med.
Glassen är smaksatt med den amerikanska ölen Napa Smith Organic IPA, en öl som jag gärna dricker i flytande form - men kommer jag uppfatta några ölsmaker i glassformen?
Den doftar inte särskilt mycket öl om glassen, men jag uppfattar lite aprikos. Smakmässigt så finns en del "beska", men återigen ingen större ölkänsla (ville jag verkligen det?) eller inslag av alkohol. Men här finns både fikon och aprikos.
Sätter mig på en bänk vid Mariatorget och njuter i stillhet - så gott det nu går i det rätt svala vårvädret - av min glass. För visst är den njutbar!

Detta var mitt första besök i detta mysiga glassmakeri, och jag kommer att återvända under årets varmare dagar. Jag lär knappast bli någon stamkund - glass rimmar mindre bra med mina ansträngningar att gå ner i vikt. Men om IPA-glassen är en återkommande gäst i glassdisken så finns givetvis skäl att återvända, att det dessutom serverar egentillverkad och övervägande ekologisk glass är ju någon som tilltalar mig extra. Jag har idag - måndag - beställt en halvliters förpackning av IPA-glassen, för att kunna avnjuta den hemma.

Eftermiddagen fortsatte efter detta med ett lyckat besök på Akkurat, men mer om det i nästa inlägg!

Ps - inspirerad av den lyckade IPA-glassen så fick jag för mig att göra ett eget lite öl/glass-experiment hemma i lördags. En matsked ekologisk vaniljglass från Lejonet och Björnen lades i ett glas av Slottskällans ekologiska porter - Svart. Resultatet blev väl inte enbart jättegott.....

Edit - Jag var på återbesök i måndags (7/4) och köpte ett halvliterspaket av IPA-glassen (som jag ringt i förväg och beställt). Smakar riktigt bra hemma också!
En av personerna bakom 18 smaker - Dan Falkenberg, med mitt glasspaket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar