tisdag 4 februari 2014

Politik och Öl - hör det ihop?

Det pågår ju en del diskussioner angående kommande vinter-OS i Sotji, Ryssland och de nyligen instiftade "anti-gay"-lagarna. Det uppmärksammades ju redan förra året när en svensk sportpersonlighet målade naglarna i regnbågens färger i samband med internationell stortävling i just Ryssland.

Men hur är det då med ölbranschen och politik som inte är direkt alkoholrelaterad? Jag kan inte påminna mig att jag hört någon "höjdare" uttala sig om förtryck eller orättvisor. Men förra året så dök det upp en svensk öl som anspelade på just Ryssland och Putins nya lagar;
Bild lånad från brygghus19.se
Det nystartade bryggeriet Brygghus 19 bryggde en öl, tappade den på flaska, designade en regnbågsfärgad etikett på vilken namnet "PUTIN you can't HAVE THIS BEER trycktes. Ölen var passande nog en "Russian Imperial Stout". Men konstigt nog så godkände inte svenska systembolaget ölets namn.... Mer går att läsa om detta här.

Men nu har en av de riktigt stora drakarna i Craft-beer-ligan också bestämt sig för att (förhoppningsvis) testa bolagets censurregler. BrewDog är ju kända för att gärna göra "kontroversiella" öl och öl nr 4 i "Hello, my name is"-serien blir en passning till Ryssland och dess president Putin. "Hello My names is Vladimir" är inte en öl för homosexuella, detta gör detta väldigt klart på sin hemsida. Men jag är rätt säker på att Mr Watt & Dickie är rätt ironiska just i detta uttalande.
Bild lånad från BrewDogs hemsida.
Det lovar också att skicka en låda till Putin/Kremls kontor, hoppas de gillar den.
Men den svenska etikettcensuren lär få tokspader - både av namnet och etiketten........ Men den går att köpa från BrewDogs egen shop..... och jag vet från säker källa att den åtminstone dyker upp på BrewDog Bar Stockholm! Kan ju ha en Sotji-OS/Mello-fest där då........ ;)

Så vad är då svaret på frågan i rubriken? Jag vet inte om det "hör ihop", men jag tror definitivt att den starkt växande Craftbeer-marknaden kommer att kunna ge oss flera framtida utspel som är mer eller mindre kopplade till öl & politik, både från bryggerier och från politikerna själva.

Edit - tilläggas bör ju också att 50% av ölets intäkter kommer att skänkas till välgörande ändamål......
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar