fredag 13 december 2013

Tråkiga nyheter



Jag fick igår tråkigt besked i nyhetsbrevet från importören/leverantören Wicked Wine, deras kronjuvel Mohawk Extra IPA skulle "slängas" ut från systembolaget, vilket visar sig - vid närmare kontroll - vara en sanning med modifikation.
Jag har haft denna öl som något av en personlig favorit sedan jag första gången drack den, även om den inte ligger allt för högt upp på min topplista nu för tiden. Den har ju dessutom förändrats en del under årens lopp, nu senast i 33cl flaska istället för halvlitern (billigare flaska men dyrare literpris). Den har legat i systembolagets "standardsortiment" och har ju därför också varit lättillgänglig.
Men får den inte behålla sin plats i detta sortiment, på grund av att den inte säljer tillräckligt bra. Men delvis kan det nog också bero på systembolagets förändringar av sortimentindelning.

Wicked Wine anger också i sitt brev att ölet fortfarande går att "rädda", genom en massiv insats av fansen - köp mer EIPA! Jag kommer att söka reda på några flaskor - det är rätt tunnsått i lagersaldot redan, och stödköpa min "precious". Men jag tror ändå att den - tyvärr - är på väg ut.
Men det är den bistra sanningen, alla har inte lika bra "smak" som mig vad gäller öl.....

Jag valde att ringa upp Mattias på WW och få rätsida på vad detta skulle komma att innebära. Och då framgår att de inte kommer sluta producera den, och om den åker ur standardsortmentet så kommer den ändå att finnas tillgänglig i butiker i Uppsala och i det lokala beställningssortimentet. Det innebär ju att den går att beställa hem till din lokala butik utan kolli-krav.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar