måndag 30 december 2013

RECENSION #106 - Thornbridge Hall/St Eriks Imperial Raspberry Stout



Ett svensk-brittiskt samarbetsöl bryggt i England med skotska hallon och Bramling Cross-humle – det slog undan benen på mig under SBWF2013, och då hade jag ändå rätt högt ställda förväntningar. Det är dags att recensera det som jag kallar årets godaste öl.

BRYGGERI; Thornbridge Hall/St Eriks
ÖL; Imperial Raspberry Stout
TYP; Imperial Stout
NATIONALITET; Svensk/Brittisk
BATCH;
BÄST FÖRE; 05.09.15
IBU; (låg)
ALKOHOL; 10%
FÖRPACKNING; Flaska

VOLYM; 50cl
PRIS; 89 kronor (178 kronor/liter)
INKÖPSSTÄLLE; Systembolaget, Passagen, Stockholm
INKÖPSDATUM; 2013-10-15
TESTDATUM; 2013-12-28

GLAS; de Molen, sniffer, 40cl – funkar som förväntat, mycket bra!

DOFT Mycket intensiv hallondoft – ölen doftar vad den heter, och det doftar extremt gott! Finns lite grand av den mer klassiska chokladen här också, men den är i klart underläge.
(10 av 10)

UTSEENDE Nästan full pott, men jag förväntar mig lite hallonrött i dryck och skum, skummet har aningen rött i sig och drycken är mer mörkbrun. Dessutom så är skummet lite väl tunt och lättförsvunnet.
(4 av 5)

SMAK Den smakar nästan lika mycket hallon som den doftar, så pass att bärigheten får så pass mycket överhand att stout-känslan nästan försvinner – men inte helt, för också här finns en del choklad.
(9 av 10)


MUNKÄNSLA Den syrliga bärkänslan skapar nästintill ett surölsintryck, men här finns också den riktiga ölkänslan som jag oftast saknat i de suröl jag testad. Har en lågintensiv beska som bryter igenom till viss del.
(3 av 5)

SAMMANFATTNING Jag minns så väl den där kvällen på Bishops Folkis när Jessica prisade Thornbridges kvaliteter och jag på skoj föreslog att hon sökte jobb hos britterna (något hon förnekade). Men istället blev det detta lilla mästerverk, en imperial stout som inte smakar särskilt mycket stout – men ändå är gudomligt god!
Den har numer "utgått" ur sortimentet på systembolaget, tur att jag han köpa några flaskor!
(20 av 20)

GENOMSNITTSBETYG; 46 av 50
(4,6 av 5)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar