torsdag 28 november 2013

Premiärbesök på Babajan Bar

Jag hade hört och läst en hel del goda omdömen om detta ställe och när jag via barchefen Martin blev varse att de hade Hop Zombie på fat, då kände jag ett akut behov av att beska etablissemanget per omgående. Nu dröjde det drygt 2 dagar innan jag kom iväg - delvis beroende på att det har stängt på söndagar och endast öppet för lunch på måndagar. Men tisdag är ju lill-fredag och denna tisdag var ju dessutom löning - så jag satte mig på 3ans buss mot SÖS för att uppsöka Babajan Bar på Katarina bangata 75 på Hipster-söders avigsida.
Lite dumt så valde jag att börja AWn med zombien från Nya Zeland - när jag sedan skulle äta och dricka så blev det svårt att hitta en värdig uppföljare. Men till maten - en god Mulligatwny-soppa (jag fick starka "Soup-Nazi--vibbar bara av att se namnet på menyn ;) ) - så blev det en Yellow Cab från Evil Twin (Babajans "Huslager") och det funkade alldeles utmärkt.
Även om det fanns fler intressanta fatöl så valde jag att testa några flaskor ur deras digra finölslista.

Jag började med en Monkey Fist IPA från Shipyard, som doftade underbart men var lite väl slät i munnen.

Avslutade tidiga kvällen med lite efterrätt i form av glass med rabarber/ingefära som tillsammans med den fatlagrade Rhythm & Blues från de Molen blev kvällens stora succé!

Ett premiärbesök som gav mig mersmak, även om det är lite off the road för min del så är det väl värt resan! I can sum it up for you in ONE word! TREVLIGT (stället, personalen, maten och ölen).

På vägen hem från söder så blev det ett stop hos BrewDog Bar, där jag för första gången någonsin testade en "planka/flight" (små smakprov från olika fatöl) - jag valde BrewDog Specials som bestod av "Hello My Name Is-serien" - dvs Ingrid, Mette-Marit och Sonja (och ett glas vatten).
Sonja var en ny bekantskap för min del och jag gillar henne bättre än M-M!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar