onsdag 9 oktober 2013

SBWF2013 - Sammanfattning - del 1 - Utställarna

Min sammanfattning av årets festival tänker jag lägga upp på ett lite annorlunda sätt än jag gjorde förra året. Som det ser ut nu blir det en serie om minst 8 inlägg med olika teman. Det första temat handlar om utställarna.
Jag hade på känn att årets festival skulle bli något utöver det jag tidigare upplevt i festivalsammanhang och faktum är att den känslan visade sig vara lite grand i underkant.
Bland det som inverkade mest på min känsla inför SBWF2013 var den växande listan av spännande utställare.

I min serie "Inför festivalen" hann jag inte gå igenom alla "mina utställare", delvis beroende på några utställare var rätt sena med att lägga upp sin info. Men framför allt att det sista vecka dök upp ett antal trevliga öl-events som jag inte kunde motstå frestelsen att besöka istället för att sitta hemma och blogga. Att min internetuppkoppling brann upp tisdagen den 24e (den återkom inte förrän efter 10 dagar) hjälpte ju inte direkt till heller. De utställare jag framför allt saknade i min serie var Elixir Wine, Carlsberg och Great Brands.

Elixir Wine har ju en stark uppställning av danska bryggerier, jag tänker framför allt på Amager och Djaevlebryg - och bägge dessa fanns väl representerade i deras långa monter.
Carlsberg är ju inte normalt sett ett bryggeri som jag stödjer allt för starkt, men deras svenska underavdelningen sköter ju importen av Brooklyn Brewerys produkter till Sverige och är ju dessutom inblandade i Brooklyns samarbetsprojekt med Carnegie - det Nya Carnegie-bryggeriet som kör igång under hösten i Hammarby Sjöstad. Att det dessutom lyckats locka hit Garrett Oliver gjorde ju inte saken sämre.
Great Brands tillsammans med Oliver Twist och Brewers Association hade ett liknande upplägg som förra året. En centralt (mitt framför stora scenen) placerad GB-bar och en lång och välbesökt BA/OT-monter en bit därifrån.

I Hall I så var som om att tiden stått stilla sedan de stängde förra året, i alla fall i "möbleringen". Brill & Co hade sin monter strategiskt placerad direkt till vänster vid första dörren in i hallen - och även om Pierre gick på kryckor så flödade det goda Brill-ölet rätt obehindrat. Mittemot stod Nynäshamn och lite längre bort till vänster stod Björn Falkeström och snackade Oppigårds. Lite djupare in i gyttret fanns även i år ett jättefat från Pilsner Urquell - ofiltrerad detta år!
En Brutal avspegling av verkligheten i Urquells stora fat.
En bit bort utmed högra långväggen intill stora scenen stod Monks monter med en extremt välfylld fatöl-samling, med lika extremt hög potential för att servera några av festivalens absolut bästa öl - de Molen var ju väl representerade. Vid Galatea-rakan så hade det hänt en liten negativ förändring och en stor positiv. Brewers Corner hade tyvärr försvunnit men i gengäld  hade deras nya satsning - Craftbeer - fått en egen monter precis bakom (rygg mot rygg) Sigtuna/St Eriks. Vid St Eriks hörna så serverade bryggmästare Jessica Heidrich festivalens godaste öl - men mer om den i del 2. Om jag därifrån lyckades tränga mig igenom det kompakta myllret framför BA-montern så hittade jag även i år kompisarna i Wicked Wines första-monter, de hade även i år en liten monter precis bredvid, men det var inte Duff som såldes där i år..... Längst ner i hallen så stod fortfarande Södra Maltfabriken, Malmö Brygghus, Mohawk, Brekeriet och givetvis hela Elixir gänget. Nykomlingen i gänget CAP, som sprängt sig in mellan en stubbad Stefan Gustafsson och Bröderna Ek, lyckades ju från sin position kamma hem en guldmedalj och några silver.

På övervåning i Hall II så fanns egentligen bara en intressant renodlad ölutställare, men det var ju gengäld en desto mer spännande utställare. Belgoklubbens monter var granne med Krusovice - som sålde "Det perfekta glaset" (jag köpte ett ex till polarn) och Mariestads Continental-Lounge. Sällskapet kunde ju ha varit roligare, men det var ändå rätt många som hittade dit. Det var extra trevligt att träffa Henrik och Björn, eldsjälarna bakom klubben, och sista fredagen dök ju till och med maestro Skrubbe upp och förgyllde tillvaron i montern. Bland övriga utställare fanns bland annat maltimportören.se som tyvärr serverade mig en av festivalens allra sämsta öl, men också en rätt ok tjeck. Brands for Fans försökte kränga hårdrocksöl, Newcastle Brown Ale hade sin bardisk bakom galler (!?), Spiegelau sålde sina tasting kits och AST-wine som bland annat serverade världens starkast öl - Armageddon - något som ledde till en del diskussioner. Lägg därtill en mängd olika starksprits-, vin- och mjödmontrar. På detta våningsplan spenderade jag väldigt lite tid......
På undervåning fanns en av nyheterna för årets festival, lokalen användes förra året som "matsal", men nu huserade några av alla nya (plus South Plains och Eskilstunas Ölkultur) svenska mikrobryggerier i denna sal som döpts till "Cuisinen". CP-ölen, Grythyttan, Adelsö, Nääs, Flying Brewery och Ängö kunde dra fördel av det faktum att här fanns både bord och stolar där folk kunde sätta sig, snacka och dricka god öl.  Här fanns förutom nämnda bryggerier också representation från web-shopen Sejdelshopen, tidningen c/o Hops, boken Mikrorebeller (några dagar i alla fall) och fotouställlningen "....med fokus på hantverksöl", av och delvis i närvaro av bloggarkollegan/fotografen Robert Helberg med fru.
Fotat av Robert Helberg/Helbergs Humle
Åter till Hall I och en av årets positiva överraskningar, längst upp till höger så fanns en lång bardisk med många fatölskranar och en del spännande flaskor. Beer Enthusiast Sweden ingår i importören AMKA och jag hade tidigare i år möjlighet att testa delar av deras spännande ölkatalog. En bra mix av öl från Sverige, England, Tjeckien, Belgien, Danmark och Norge. Här spenderade jag en del tid, bland annat under ledning av den sympatiske bloggarkollegan Jonas H Andersson (pilsner.nu). Här hamnade också en av året guldmedaljer, mycket välförtjänt tycker jag - men mer om det i del 2.

Även i Hall I figurerade en hel del starkspritsmontrar, men här var det endast Whisky (vad jag såg och testade i alla fall).

Del 2 kommer att handla lite mer om ölen jag drack och innehålla lite mer foton.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar