tisdag 15 oktober 2013

SBWF2013 - Min sammanfattning - del 4 - Mina gäster


Även om det alltid finns mer än tillräckligt med folk att umgås och prata med på festivalen så är det trevligt att få med sig lite nära och kära också. I år lyckades jag med detta i dubbel bemärkelse.

Året var 1998 och jag var på Stockholm Beer Festival för första gången, tillsammans med min svåger Roffe och ett gäng av hans glada kamrater - som alla var (är fortfarande) insnöade på framför allt tysk öl (primärt ljus lager). Men jag vill minnas att jag hade rätt kul därute i Sollentuna, jag har fortfarande kvar glaset därifrån. Därför var det lite extra kul att vi i år - 15 år efter vår första gemensamma festival - återigen skulle hemsöka de trevliga montrarna i mässhallarna. Roffe dricker fortfarande helst tysk öl, men för egen del så har det hänt en hel del sedan 1998. Därför kunde jag på festivalens första dag med viss pondus lotsa honom bland alla godsaker, inte minst tack vare det faktum att jag redan spenderat drygt 4 timmar där och fått en god första överblick på vad som kunde vara intressant för oss båda att testa. Något som vi redan innan festivalen startade kommit överens om att testa var ett spännande erbjudande från importören Tomp. För en anständig summa fick vi provsmaka 5 olika öl från Chimay, bland annat en Blå från 2003 och årets Dourée Go! Just deb blåa 2003an blev en av festivalens höjdpunkter för min del.
Roffe testar en Blå från 2013.
Med Roffe blev det även en del starkspritsprovning, både Whisky och Gammeldansk. Den sista timmen fick Roffe spendera på egen hand då jag hade bokat in mig på en Master Class med start klockan 20.00, men vad jag förstått så gick det ingen nöd på honom!

För 3 år sedan gav jag min systerson Simon en biljett till det årets mässa i födelsedagspresent, tyvärr så funkade det inte för honom att deltaga det året, men så förra året lyckades vi samordna dag och tid, och hade en kanonkväll på festivalen 2012. Även i år lyckades vi sammanstråla på Festivalen och fick en minst lika lyckad dag. Denna gång lyckades Simon dessutom komma iväg lite tidigare från jobbet så han dök upp strax efter klockan 15.00. Det alltid kul att se och höra honom snacka med ölnördar och bryggare - och givetvis testa goda öl tillsammans. Jag skickade fram honom till Skrubbe med en "fråga" angående hur det belgiska munkarna kunde brygga så stark öl, det är alltid lite kultricks med Jens!
Simon testar "Det perfekta glaset"
Att Simon dessutom - genom sin sambo Emma - lyckades ordna med transport hela vägen hem för min del - sånt uppskattar en gammal man!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar