söndag 22 september 2013

Fredags-Pub med start i Gamla Stan

Jag har fokuserat rätt mycket på "Inför SBWF2013" på sistone, men här kommer något som bara relaterar ditåt lite grand.
I slutet av augusti så insåg jag att jag behövde göra om mitt öl-liv - åtminstone tillfälligt. Jag bestämde mig för att de 2 kommande månaderna skulle bli "befriade" från pubbesök. Dels för att spara pengar till festivalen, men också för att hinna med att dricka upp lite av alla de ölen som stod och skräpade hemma i ölgarderoben. Trots en formlig svallvåg av protester från krogfolk - i form av lockande events, mer eller mindre kopplade till SBWF - så lyckades jag hålla mitt löfte. Det vill säga fram tills i fredags, då Galatea i samarbete med Bishops Arms, Sigtuna och Anderson Valley till slut lyckades bryta ner min försvarslinje.
Bishops Arms - 1993-2013, GRATTIS!
 För att fira 20-års jubilerande Bishops Arms så har nämligen Emil Lindén på Sigtuna Brygghus bryggt ett särskilt öl i deras ära.
Sigtuna Red IPA 
Ofiltrerad med mycket färsk humle, men ändå rätt angenäm - troligtvis ändå bättre när det bytt till ett filtrerat fat....


Helch O'hops DIPA från Anderson Valley

Bröderna Davids var en trevlig ny bekantskap




Fal Allen, bryggmästare på Anderson Valley

Avslutade besöket på BA-GS med en Barney Flats Oatmeal Stout, för att sedan gå ner till grannen - The Flying Elk. Där fanns också bryggare från västkusten, All In Brewing (från Göteborg) var på besök med några mycket intressanta fat.
Victor Dahlberg, bryggmästare på All In Brewing
Schysst IPA
 Deras IPA är trogen sitt namn, en Schysst IPA ur den amerikanska skolan. Lite väl intensivt parfymerad i doften - men ändå en mycket trevlig IPA.
Collab Imperial Porter
Avslutade besöket där med en Imperial Porter som AIB bryggt i samarbete med Lervig, den var rakt igenom riktigt bra!

Men när jag ändå var igång så tyckte jag att det var en god idé att också smita in på BrewDog Bar på vägen, de hade ju fint besök från det norska kungahuset.
Mette-Marit på BDB
Hello my name is Mette-Marit är Ingrids lillasyster, och mina smaklökar föredrar än så länge storasyster.

Övervåningen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar