onsdag 28 augusti 2013

RECENSION #104 - Oppigårds Thurbo Double IPA

Först kom draken, sen kom Göran - och nu senast så var det Thurbo Dubbel IPA. Draken var en DIPA-sensation som fått (än så länge) 2 uppföljare. St Göran lyckades bara sådär att fylla ut tomrummet efter Draken och mitt första intryck av Thurbo Dubbel IPA tydde på att den inte var någon fullvärdig uppföljare den heller. Men vartefter jag testat den (både fat å flaska) så har den vuxit, nu är det dags att sätta på print vad jag egentligen tycker om den.

BRYGGERI; Oppigårds Bryggeri
ÖL; Thurbo
TYP; DIPA
NATIONALITET; Svensk
BATCH; ABC
BÄST FÖRE; December 2013


ALKOHOL; 8,5%
IBU; 74 (medel/hög)
FÖRPACKNING; Flaska
VOLYM; 33cl
PRIS; 25,90 (78,49 kronor/liter)
INKÖPSSTÄLLE; Systembolaget, Bromma blocks
INKÖPSDATUM; 2013-07-02
TESTDATUM; 2013-08-24

GLAS; Oppigårds 40cl, helt ok, mycket snyggt och ligger bra i handen.

DOFT Exotisk frukt, rejäla doser av framför allt passion.
(8 av 10)
 
UTSEENDE Lätt dimmig, apelsinorange färg med ett smutsvitt skum som försvinner långsamt men säkert. (4 av 5)

SMAK  Inte lika intensiv fruktsmak som arom, en lagom dos av passionsfrukt och en del citrus. Ingen påtaglig spritighet.
(6 av 10)


MUNKÄNSLA Allt för vek för en DIPA, men beskan är välbalanserad.
(2 av 5)


SAMMANFATTNING Visst finns här intentioner i samma riktning som Draken, men den faller i ett rejält magplask i den jämförelsen. Den andra ölen i Thurbo-serien - en Imperial Stout - tycker jag är avsevärt mycket godare.
OBS! Denna öl finns bara i beställningssortimentet med kollikrav, jag har ren tur när jag hittade några ströflaskor ute i Bromma.
(13 av 20)

GENOMSNITTSBETYG; 33 av 50
(3,3 av 5)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar