tisdag 20 augusti 2013

Isala Ölgård - öl brygd på närproducerade råvaror!

Jag har sett blänkare på facebook om projektet och häromdagen så läste jag ett inlägg på ölbloggen Portersteken och fick därigenom ytterligare info om detta mycket spännande projektet.

Jag kontaktade Oskar och ställde lite uppföljningsfrågor gällande de som jag kommit att klassa som min hjärtefråga - vid sidan om öl, och i detta fall i direkt koppling till öl - miljöaspekten.

Redan det faktum att de ska producera sina egna råvaror - korn och förhoppningsvis också humle (åtminstone närproducerat) - är ju en mycket god idé, inte minst ur miljösynvinkeln. Men min fråga till Oskar var hur vida deras jordbruk skulle fungera ur ett ekologiskt perspektiv.
Det mycket glädjande svaret var givetvis - JA! Citerar Oskar rakt av;
"all odling kommer att ske ekologiskt. Inga kemikalier eller annat obehagligt i våra ölråvaror."
De är inte certifierade ännu, men förhoppningsvis är detta något som löser sig.

Det ser ju än så länge ut som att det kan dröja ett tag innan det blir någon färdig öl från Isala Ölgård till öppen försäljning, men detta är ett projekt som jag kommer att följa med stort nöje och höga förväntningar.

LÄNKAR;
Isala Ölgårds hemsida
Bloggen Ölgård
Isala Ölgård på Facebook

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar