tisdag 7 maj 2013

RECENSION #97 - Boulevard Dark Truth Stout Smokestack Series



BRYGGERI; Boulevard Brewing Company
ÖL; Dark Truth Stout – Smokestack Series
TYP; Imperial Stout
NATIONALITET; USA
BATCH; 2314 1115 C
BÄST FÖRE; 11/09/14
IBU; 60 (medel/hög)
ALKOHOL; 9,7%
FÖRPACKNING; Flaska
VOLYM; 35,5 cl
PRIS; 39,90 (112,40 kronor/liter)
INKÖPSSTÄLLE; Lokala beställningssortimentet, Systembolaget Norra Stationsgatan
INKÖPSDATUM; 2013-03-11
TESTDATUM; 2013-05-07

GLAS; de Molen, Sniffer 40cl – funkar mycket bra!



DOFT Lätt saltade mandlar med en härlig sting av fuktig sötma och lite oboy. Inte så påträngande, mer tillbakalutad i den nersuttna gamla skinnfåtöljen som är så bekväm att sitta i när man dricker god dryck.
(8 av 10)

UTSEENDE Svart som koltrasten med ett mjukfluffigt beigefärgat skum som står sig väl och lämnar tydliga spår utmed dryckens försvinnande – underskön!
(5 av 5)

SMAK Redan när jag smuttar på skummet så får jag ståpäls, och när drycken når mina tunga så är som att en enorm våg av vällust sveper över mina smaklökar. Här finns det klassiska rostade kaffet, som här mixas det med söta plommon och bitter mörk choklad. Det är nästan full pott på detta, men här finns en minimal spritighet som stör mig något.
(9 av 10)

MUNKÄNSLA Inte fullt så kraftfull kropp som jag minns från mitt första försök, men den skaver ingenstans utan lämnar ett långt och behagligt avtryck, både i smak och beska.
(4 av 5)

SAMMANFATTNING Den här är fortfarande tillgänglig i det lokala sortimentet – går att beställa styckvis – jag ska lägga en beställning på minst 6 flaskor till och ställa in några i garderoben för tillväxt. Men faktum är att den är mycket drickbar redan nu!
(16 av 20)

GENOMSNITTSBETYG; 42 av 50
(4,2 av 5)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar