lördag 20 april 2013

Mitt nya ölglas från Riedel

Tidigare i år så kundgjorde bryggerierna Sierra Nevada och Dogfish head att de med hjälp av Spiegelau tagit fram det "perfekta" glaset att dricka IPA ur.
Glasen ser ut så här; Sierra Nevada-glaset & Dogfish head-glaset.



Men ganska snart uppdagades det att detta "nya" glas redan existerade, sedan flera år tillbaka dessutom. Redan 2009 så tog den österikiska glasfirman Riedel fram detta glas , men då primärt som ett vinglas (både vitt och rött) - alla fall enligt deras egen katalog.

Den enda skillnaden mellan glasen - förutom bryggeri-loggorna - är tydligen att originalglaset från Riedel är något tunnare - finare glaskvalitet. Till historien kan ju också tilläggas att dessa glasfirmor har samma ägare.

Jag har lyckats få tag på 2 stycken Riedel-glas - beställt hos Öl- och Vinmagasinet som köper hem dem direkt från Riedel, priset blir lite billigare än att köpa hem bryggarglasen från USA. Jag har testat glaset gånger, bland annat i samband med de 2 senaste recensionerna och det är mycket trevligt att dricka ur.

1a testet 2013-04-16
Jag hoppas att få tag på glasen med bryggar-loggan på också, men nu duger detta alldeles utmärkt!


2 kommentarer:

  1. Jag är också ett fan av Riedels glas - de är sköna att dricka ur. Det var ju ett tag sen du skrev det här inlägget, men jag är så nyfiken på att höra om du fått tag på glasen med bryggarlogo på ännu?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, inget/inga spiegelau-glas med loggan på - tyvärr! Vad jag vet så finns de inte tillgängliga i handeln utanför USA. Säljs kollivis med dyr transportkostnad via deras web-shop senast jag kollade. Jag klarar mig med logg-fritt!

      Radera