torsdag 14 mars 2013

Alf testar Påsköl 2013

Jag har läst och hört en del om årets upplaga av påsköl på systembolaget - och det har varit övervägande positiva omdömen, i alla fall på de sorter som jag tänker testa.

Jag börjar kvällens test med den som nog fått allra mest lovord - Dark Easter Ale från Sigtuna Brygghus. För ett tag sedan meddelade Sigtuna att deras Bryggmästare - Mattias Hammenlind - skulle lämna dem och ge sig ut på egna äventyr, detta antar jag blir det sista han gör för Sigtuna räkning och faktum är att det bland det bästa han gjort uppe i Arlanda! Jag sällar mig gladeligen till den allmänna hyllningskåren - detta är en extremt trevlig mörk ale med kraftigt rostad malt som samsas mycket väl med humlen - skapar en härligt tung påsksymbios.

Kvällens andra påsköl kommer hela vägen från Belgiska de Proef Browerij, men det är svenska Stefan "Mr Mohawk" Gustafsson som står som ansvarig receptskrivare till Mohawk Black Coffee IPA Easter Edition.  Jag smakprovs-testade en "Small Batch"-version av denna på SBWF2012 och gillade den verkligen då. När jag för några veckor sedan var på Ölbaren på NK och testade denna utgåva så föll den mig inte särskilt väl i smaken. Även om en helflaska nu smakar bättre än smakprovet på NK, så står den sig rätt slät mot Sigtunas påsksmällare. Visst det är fortfarande en bra smakrik öl, men inte alls så mycket kaffe som jag minns från Nacka och lite tunn.





Jag har några till påsköl att gå igenom men det får bli i separata inlägg - Emils Påskweizen får ni inte missa!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar