söndag 30 december 2012

RECENSION #77 - Oppigårds Amarillo APA



Det blev – minst – en till recension 2012, från hantverksbryggeriet som pumpar ut kvalitetsöl i många stilar.

BRYGGERI; Oppigårds
ÖL; Amarillo
TYP; American Pale Ale
NATIONALITET; Svensk
BATCH; ABCD
BÄST FÖRE; april 2013
IBU; 50 (låg)
ALKOHOL; 5,9%
FÖRPACKNING; Flaska
VOLYM;  33cl
PRIS; 19,70 (59,70 kronor/liter)
INKÖPSSTÄLLE; Systembolaget, Kungholms Torg
TESTDATUM; 2012-12-30

GLAS; SBWF2007, funkar sådär.


DOFT Jag tror att det kan vara åldern (på ölen) som orsakar de brister jag uppfattar här. Bristerna ligger nästan uteslutande i intensiteten nämligen, någonstans långt där nere finns de vanliga dofterna, men de har avtagit avsevärt. Amarillon finns där, men fruktigheten är borta.
(5 av 10)


UTSEENDE Klar med gyllene ljusorange färg, småbubbligt vitt skum utan någon hållbarhet.
(3 av 5)

SMAK Väldigt maltig smak med liten sötma i form av blodapelsin. Jag känner igen mig, men inte mycket.
(5 av 10)

MUNKÄNSLA En lagom fyllighet med fina små kolsyrebubblor som är  rätt intensiva över tungan. Beskan är lägre än jag förväntat mig.
(3 av 5)


SAMMANFATTNING Inte alls lika god som den brukar vara, dock inget ”fel” på den, annat än åldern. Denna gör sig bättre färsk!
(13 av 20)
 
GENOMSNITTSBETYG; 29 av 50
(2,9 av 5)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar