torsdag 20 december 2012

RECENSION #74 - Ridgeway Criminally Bad Elf

En kriminellt belastad Alf - hör han hemma vid julbordet?



BRYGGERI; Ridgeway Brewing
ÖL; Criminally Bad Elf
TYP; Julöl / Barley Wine
NATIONALITET; Engelsk
BATCH; 111 223
BÄST FÖRE;
IBU; mellan
ALKOHOL; 10%
FÖRPACKNING; Flaska
VOLYM; 50cl
PRIS; 38,80 (77,60 kronor/liter)
INKÖPSSTÄLLE; Systembolaget, Privatimport, Passagen
TESTDATUM; 2012-12-20

GLAS; Orrefors Öl 60cl, funkar perfekt!


DOFT Jag anar en liten spritighet i aromen, vaniljkola mjukt smaksatt med whisky. Men inte något som stör våldsamt, men knappast vad jag skulle klassa som en perfekt BW-doft.
(6 av 10)

UTSEENDE Vackert blodapelsin-röd med ett lätt skimmer i vätskan. Gulvitt skum som sjunker ner, men ändå biter sig fast på ytan och utmed glasets insida.
(4 av 5)

SMAK Lite degigt vetebröd doppat i starksprit och sedan fått ligga och dra framåt förmiddagen, då blandas sockret ner och några övermogna plommon tillsätts. Det låter inget vidare men det funkar ändå på något konstigt sätt.
(6 av 10)

MUNKÄNSLA Många små och snärtiga kolsyrebubblor och en balanserad beska, en fyllighet som lämnar mycket behagliga känslor efter sig i min mun långt efter sista klunken.
(5 av 5)


SAMMANFATTNING Inte särskilt ”julig” och rätt svår att placera på mitt julbord. Priset är överkomligt men den begränsade tillgången och kollikravet gör ju detta inte är en öl jag inte köper lådvis av (detta var ett samköp), då förväntar jag mig något mer! 
Flaskölen kan finnas i Hotell Amarantens Bar och kan komma på fat hos Flying Scotsmans Inn, för den som vill göra enstaka test utan att köpa hela paketet. 
2 flaskor lägger jag in i garderoben för lagring minst ett år, återkommer nästa jul med rapport om det blivit någon bättring då.
(12 av 20)
 
GENOMSNITTSBETYG; 33 av 50
(3,3 av 5)

2 kommentarer:

  1. Hej Alf !
    Jag var igår och hämta en låda av Insanely bad elf, och tyckte väl precis som du. Ingen jättehit, men till nötter och torkad frukt lämpar den sig bäst. Mv Hasse

    SvaraRadera
  2. Jag har idag testat den på fat hos Flying Scotsman Inn (Fleminggatan i Stockholm) och kan meddela att den är bättre i alla klasser (utom munkänsla där den bara är likvärdig). Rubin-röd-färgad helklar med ett gulvitt skum. Inte alls lika spritig vare sig i doft eller smak, sötare utan att bli ens lite kladdig. Fortfarande INTE någon perfekt julöl eller Barley Wine i mina ögon, men mycket njutbar!

    SvaraRadera