lördag 15 december 2012

RECENSION #68 - Brekeriet Roken



Rökig Whisky Malt och Brettanomyces, kolsyrad genom flaskjäsning (”Bottleconditioned”) - det blir en svensk rököl som heter duga - egentligen heter den Roken, men det vet ni ju redan.

BRYGGERI; Brekeriet
ÖL; Roken
TYP; Rököl
NATIONALITET; Svensk
BATCH;
BÄST FÖRE; 14-09-15
IBU; medel
ALKOHOL; 7%
FÖRPACKNING; Flaska
VOLYM; 33cl
PRIS; 50,00 (151,50 kronor/liter)
INKÖPSSTÄLLE; Systembolaget, LBS, Kungsholms Torg
TESTDATUM; 2012-12-15

GLAS; Samuel Adams Boston Lager 40cl,  funkar bra – lite för högt.

DOFT Som en gammal bastu-lav, med lätta stänk av tjärspenseln och mycket mjukt rökig whisky.
(8 av 10)

UTSEENDE Tjock gyllene London-dimma, med ett kompakt småbubbligt skum – som står sig rätt bra.
(4 av 5)

SMAK Påminner mig om den gamla slitna läderjackan som farsans morbror ofta gick omkring klädd i, ute på landet. Jordbruksdofter som hör ladugården till, blandat med lite syrlig frukt – får det verkligen förekomma i en rököl? Det tycker jag definitivt i detta fall!
(8 av 10)

MUNKÄNSLA Sammetsmjuka bubblor och en mjukintensiv beska, en skön charkuteri-känsla hänger sig kvar ett bra tag efter avslutad flaska!
(4 av 5)

SAMMANFATTNING Jag är inte någon stor älskare av klassisk rauchbier, jag har i och för sig inte druckit allt för många och vill därför inte såga hela typen rakt av. Men Roken är tveklöst den godaste i denna kategori – av de som jag testat. Inte alls lika aggressiv som jag har uppfattat de tidigare ölen. Skulle önska att prislappen var något lägre, men jag får vad jag betalar för!
(16 av 20)

GENOMSNITTSBETYG; 40 av 50
(4 av 5)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar