lördag 17 november 2012

Test av några av Julölen 2012

Robert på bloggen Helbergs Humle har skrivit en hel del positivt om denna julöl - Ayinger Winter Bock, den stod inte med på min ursprungliga inköpslista men efter hans hyllningar bestämde jag mig för att ge den minst en chans.
Den påminner en del om mina tidiga julölsminnen, halvmörk maltig och lätt metallisk. Men här finns något mer, både i aromen och smaken - lite mer karaktär helt enkelt.
Inte så tung på julkryddorna, visst finns här lite choklad och julvörtlimpan finns också representerad. Den har inte mycket sötma i sig och beskan är också den låg. Lämnar min mun rätt oberörd - jag föredrar mer kraftfulla julöl.


Under gårdagen testades några andra julöl - kort sammanfattning av resultatet;
Nynäshamn Mysingen Midvinterbrygd - här är det fullt av julkryddor, så det räcker till både doft och smak - men den är lite tunn i kroppen.

Mohawk Blizzard Imperial Porter - lite väl hård kolsyra, men en rejäl Imperial Porter, men inte JULIG.

St Eriks Julporter - doftar mycket jul så fort kapsylen åker av, men sen blir det just inte mycket mer än så. Ingen porter, alldeles för tunn i både färg och kropp.

Mohawk Whiteout Stout - också här finns mycket jul (läs choklad) i aromen, här stämmer också färg och konsistens - men något fattas i smaken....





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar