fredag 9 november 2012

RECENSION #58 - Boulevard Double-Wide IPA



Det är dags att testa en hel flaska av en av mina stora favoriter från SBWF2012, den tog mig med storm vid Cask Swedens monter i Nacka.
Och detta är verkligen en HEL flaska och tillsammans med den ganska rejäla ABVn så krävs det en riktig karl för att klara av det – frågan är bara om jag är det….

BRYGGERI; Boulevard Brewing
ÖL; Double-Wide - Smokestack series
TYP; DIPA
NATIONALITET; USA
BATCH; U12160
BÄST FÖRE; 03-2013
IBU; 71 (hög/medel)
ALKOHOL; 8,5%
FÖRPACKNING; Flaska
VOLYM; 75cl
PRIS; 139 (185,30 kronor/liter)
INKÖPSSTÄLLE; E-beställning, Systembolaget, Kungsholms Torg
TESTDATUM; 2012-11-09

GLAS; de Molen Sniffer 40cl, funkar över förväntan. Skummar lite väl kraftigt initialt, men vartefter jag fyller på glaset så brusar en ny skumkrona upp sig perfekt! Men kan ändå vara att föredra ett glas med lite större volym.

DOFT Citrus förspelsdansar intimt med exotisk ljus frukt, en ljuvlig humlig arom!
(9 av 10)

UTSEENDE Mörkt rubinröd bärnstenskaramell, inte 100% klar men långt ifrån grumligt. Gulvitt småbubbligt skum, som sjunker undan lite väl hastigt – men lämnar en kladdig persienn på glasväggen.
(4 av 5)

SMAK Vaniljen kopulerar fritt med citrusfrukter-  men på ett vacker och erotiskt vis, det här är sensuell ölporr av hög kvalitet!
(9 av 10)

MUNKÄNSLA Fyller min munhåla med en härlig mix av återhållsam beska, kladdfri sötma och små men intensiva kolsyrebubblor. Hänger sig kvar länge också på att mycket uppskattat sätt, jag gillar att ”cuddle afterwards”!
(5 av 5)


SAMMANFATTNING Många oroar sig säkert över volymen och alkoholnivån (plus prislappen), det gjorde jag också lite grand. Skulle det inte vara bättre att dela denna flaska på 2 personer? Men faktum är att när flaskan är slut så önskar jag att redan att det fanns mer! Jag har visserligen en flaska till, men det ska jag nog ändå dela med en särskild öl-vän – jag vill ju inte vara för girig! Mitt första intryck står sig mycket väl – detta är en av de godaste DIPA jag har druckit!
(17 av 20)
GENOMSNITTSBETYG 44 av 50
(4,4 av 5)


2 kommentarer:

  1. Har vart lite tveksam om den är värd sitt pris men nu blev man ju faan tvingad att gå in o beställa en åtminstone.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej strunta i det - jag bara drygar mig, jag är sponsrad av Cask. Egentligen smakar den dynga..... ;)
      Underförstått - låt bli MINA FLASKOR! :D

      Radera