fredag 5 oktober 2012

SBWF2012 - Rapport från min andra dag - del 1

Bättre å bättre da för dag! 
Då min första dag på mässan inte funkade till 100%, så passar denna gamla slagdänga väldigt väl som rubrik för att beskriva utvecklingen som skett under gårdagens besök. Började med att inhandla ett festivalglas i whisky-provar stuk - inte för att jag tänker dricka så mycket whisky/starksprit under festivalen. Men det jag kommer att dricka smakar bättre ur ett sådant glas snarare än en liten plastmugg.
Eftermiddagen började avsevärt mer avslappnat från min sida (inga panikattacker), jag hade i och för sig protokollet framme men mest för att göra lite anteckningar. I och med att jag testade Coast to Coast redan innan festivalen förra veckan, så blev det aldrig av att besöka Oppigårds monter då. Det kompenserade jag för genom att starta dagen där
Thurbo Stout
 och följa upp den med en Celebration hos Tomp
4th Anniversary Celebration Ale - Tomp & Oppigård
Thurbo har jag testat tidigare - i Uppsala för några veckor sen, men Celebration var en ny bekantskap - en mycket trevlig sådan! Thurbo Stouten är kalasbra den med kan jag tillägga. Jag fortsatte med närproducerat, jag hade hoppats att få testa Equilibrium på fat - men den fanns bara på flaska. Istället fick det bli en ofiltrerad lager från Sigtuna men den föll mig inte särskilt väl i smaken.

Jag fortsatte på linjen närproducerad, men valde att gå västerut - utanför landets västra gräns, det var dags att återigen våga testa denna
Lervig Rye IPA
och denna gång förstår jag definitivt att det är många som gillar den, en mycket trevlig IPA.

Efter den kände jag att det var dags att lämna skandinavien, söka mig till mer exotiska - tidigare otestade - ölplatser. Det fick bli ett besök hos Bibendum - Asahi Black Ale, hade inga stora förväntningar på den och blev därför varken besviken eller överväldigande positivt överraskad, det var vad jag förväntat mig.
När jag vänder mig om ca 45 grader till vänster så ser jag Hantverksbryggeriets monter och där skulle det finnas Baronen från 2010. Tyvärr visade det sig att den var slut när jag väl kom mig för att besöka killarna från Västerås. Det fick bli en Kosack istället
Kosacken Imperial Stout
även den inte riktigt är lika god som Baronen så var den ändå en klart godkänd ersättare. Minglade vidare i den ganska sparamma folksamlingen, snackade med några bekantingar från BSF och ramlade bland andra på far och son Packman - tyvärr inget foto!

En monter som jag misslyckades med att besöka förra veckan var Mohawk (jag var där några gånger, men då var det fullt med folk), men nu lyckades jag få en plats i högsätet. Valde att testa en av Stefans göteborgs-prov-brygder
Small Batch Black Coffee IPA
En rejäl dos malt-koffein mixat med lätta humletoner, kanske inte den godaste med mycket intressant.
Elixir Wine har ju en lång välfylld monter med nästan uteslutande danska öl, där hade jag några av mina värsta plumpar i protokollet förra veckan. Men detta lät jag inte avskräcka mig, jag vände till djävulen för att få lite vintage
Old Mephisto 2008 ......(eller?)
Jag testade en färskare OM (2012) förra veckan och tyckte den var ok - jag är inte hundra på att detta verkligen var en 2008, men nu smakade den bättre än jag minns från förra veckan. När jag vänder mig om 90 grader så ser jag att Brekeriets monter är förvånansvärt folktom - passar därför på att smyga dit för att testa lite mer av deras egna brygder
Roken
jag är normalt sett måttligt förtjust i rökig öl som bara doftar och smakar tjära och dessutom glider lika lätt ner över smaklökarna som en ohyvlad och nytjärad båtbrygga. Men den beskrivningen stämmer inte alls in på Roken, den både doftar och smakar tjära, men på ett mycket mjukt och balanserat sätt - Alf Tycker Om!

När jag från Brekeriets monter vänder mig 45 grader åt höger så kan jag skymta (genom folkmassan) Södra Maltfabrikens monter utmed långsideväggen. Berättade att jag nyligen hittat deras Pale Ale 3,5% (som för övrigt vann medalj) på min livsmedelsbutik - äntligen! Valde där att testa
Södra Brown Ale
en mycket trevlig bekantskap som jag gärna dricker mer av i framtiden.

Jag var inbokad på Ölskola I - Öl och Mat i kombination - med start klockan 17.30 och det klockslaget började nu närma sig, men ett besök i Hall 2 hann jag med innan dess. Där besökte jag återigen Norrtelje Brenneris monter och här kom mitt nyköpta whiskyprovar-glas väl till pass. Deras knappt 3 år gamla ekologiska whisky är mycket trevlig. Fick även testat ett annat av deras destillat - har för mig att det var hallon - en väldigt speciell smakupplevelse.

Väljer att bryta av rapporteringen här - delar upp den i 2 delar, del 2 kommer nog i morgon.

Ps - denna dag på SBWF blev möjlig tack vare ett välvilligt bidrag i form av en fribiljett - stort tack till dig (du vet vem du är och förhoppningsvis följer du min blogg)!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar